رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

ديدارها

ویدئو 64

دیدار حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (مستند وصال یاران (2))
0 0 3325 144

دیدار حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (مستند وصال یاران (2))

0 0 3325

مستند وصال یاران به تدوین لحظات دیدار بین مراجع حوزه علمیه قم می پردازد تا اخوت و برادری و تواضع حاکم بین این علمای اخلاق اعلی الله مقامهم الشریف به تصویر درآید.

Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار رئیس قوه قضاییه
0 0 6001 1344

دیدار رئیس قوه قضاییه

0 0 6001

در این دیدار مسائل مهمی همچون سرنوشت زندانیان مهریه، پرونده های اختلاس، زندانیان محکوم به قصاص، اطاله دادرسی و ... مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی قبل از هر چیز از زحمات ایشان در این مدت نسبتا کوتاه تقدیر و تشکر کرده و ایشان را مرد تحول در دستگاه قضایی دانستند.

در این دیدار مسائل مهمی همچون سرنوشت زندانیان مهریه، پرونده های اختلاس، زندانیان محکوم به قصاص، اطاله دادرسی و ... مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مورد سرنوشت زندانیان مهریه اظهار داشتند: بحمدالله این مساله به حداقل رسیده و باقیمانده آن نیز حل خواهد شد.

ایشان در مورد پرونده های اختلاس نیز گفتند: این پرونده ها با قاطعیت دنبال می شود و نتیجه آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

معظم له یکی از مشکلات مهم در دستگاه قضایی را بحث محکومین به قصاص که ارباب دم حاضر به اجرای حکم قصاص نیستند و مایلند قاتل سال ها در زندان بماند و شکنجه شود، دانسته و اظهار داشتند: از نظر حکم شرع یا باید قصاص اجرا شود و یا از زندان با کفالت آزاد شود که در این رابطه جناب آقای رئیسی از حل این مشکل خبر داده و تاکید کردند کسی به خاطر قصاص در زندان نمی ماند.

رئیس دستگاه قضا در این جلسه از تصمیم این دستگاه برای کم کردن تعداد پرونده ها از طریق مصالحه خبر داده و اظهار امیداوری کردند با فرهنگ سازی در خصوص عدم ارجاع مسائل کوچک به دادگاه، بار دستگاه قضایی کم شود و رسیدگی به پرونده ها سرعت گیرد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی یکی از مشکلات را حکم دادگاه ها مبنی بر عدم الزام زوجه به تمکین تا اتمام اقساط مهریه دانسته و با توجه به طولانی بودن مدت اقساط که در بعضی موارد تا ده ها سال به طول می انجامد، اظهار داشتند: از نظر حکم شرع باید با پرداخت قسط اول زوجه تمکین کند. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پاسخ به این دغدغه معظم له گفتند: خوشبختانه حکم دادگاه ها نیز تغییر پیدا کرده و همین گونه عمل می شود.

در پایان معظم له با ابراز خرسندی از حل یکی پس از دیگری مشکلات سابق، توفیقات ایشان و همکارانشان را از درگاه خداوند متعال مسئلت کردند.

تاریخ انتشار: « 1398/05/06 »

Makarem.ir 4 سال قبل
تحویل مستندات چاپ کتاب خلاف عرف به وزیر بهداشت
0 0 4482 323

تحویل مستندات چاپ کتاب خلاف عرف به وزیر بهداشت

0 0 4482

در تاریخ 1397/11 مستندات چاپ کتابی به نام سلامت به وزیر بهداشت توسط معظم له تحویل داده شد که تمام فرهنگ غربی بدون رعایت خط قرمز ها درآن درج گردیده و کتاب در ایران منتشر و پخش شده بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید چشم و گوش بسته دنبال غربی ها باشیم، ابراز داشتند: ما خطوط قرمزی داریم که نباید در این زمینه کوتاه بیاییم.

معظم له افزودند: اخیرا کتابی به نام سلامت در سال 2015 منتشر شده که ظاهراً برگرفته از نوشته های غربی هاست و بسیاری از خطوط قرمز ما را در هم شکسته و پیشنهادهای نامعقولی در آن دیده می شود، دوستان ما آن را بررسی کرده اند و نقاط ضعفش را یادداشت نموده اند که به جنابعالی می دهیم تا دستور دهید مورد بررسی قرار گیرد.

تاریخ انتشار: « 1397/11/18 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار مهندس فتاحی معاون وزیر ارتباطات
0 0 3774 700

دیدار مهندس فتاحی معاون وزیر ارتباطات

0 0 3774

باید امکانات لازم برای تسهیل دسترسی و ورود به فضای مجازی ملی از سوی دستگاه های ذیربط فراهم شود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون فضای مجازی وزیر ارتباطات، با بیان این که فضای مجازی قابل حذف نیست، فرمودند: فضای مجازی ابزاری است که می توان از آن استفاده های مثبت فراوان کرد؛ اما در عین حال جنبه های منفی آن نیز زیاد است.

ایشان تصریح کردند:  متاسفانه در حال حاضر آثار منفی فضای مجازی بر آثار مثبت آن غلبه دارد؛ این مساله تحلیل نیست بلکه مبتنی بر آمار موثقی است که مسؤولان ذیربط ارائه کرده اند که نشان می دهد چه جرائم و کلاهبرداری ها و مفاسد اخلاقی و سوء استفاده های اقتصادی در این فضا صورت می گیرد.

به اصلاح فضای مجازی بی تفاوت باشیم باز هم ضربه خواهیم خورد

معظم له با بیان این که فضای مجازی برای ما یک مساله حیاتی است و نباید در این خصوص انفعالی برخورد کرد، فرمودند: ما به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و اخلاقی در این عرصه دچار خسارت شده ایم و اگر بی تفاوت باشیم باز هم امکان تکرار دارد.

ایشان تاکید کردند: نباید چشم روی هم بگذاریم، باید مضار و منافع را ببینیم و بعد تصمیم بگیریم.

معظم له ادامه دادند: در خبرها آمده بود که روسیه برای خودشان یک فضای مجازی ملی درست کرده اند، اگر دیگران می توانند این کار را بکنند چرا ما نتوانیم؟

لزوم تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، یادآور شدند: باید امکانات لازم برای تسهیل دسترسی و ورود به فضای مجازی ملی از سوی دستگاه های ذیربط فراهم شود.

ایشان تاکید کردند: حل مشکل فضای مجازی تنها در حیطه مسؤولیت و وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، باید نهادها و سازمان های دیگر هم همکاری کنند تا این مساله به سامان برسد.

معظم له تاکید کردند: اصلاح و ساماندهی فضای مجازی خواسته رهبر بزرگوار انقلاب، مراجع معظم تقلید، بزرگان و دلسوزان است، اگر امروز اقدام شود از فردا بهتر است، بی توجهی به این مهم خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: متاسفانه برای اصلاح فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برخی مسؤولان و دستگاه ها همکاری نمی کنند و یا همکاری شان ضعیف است؛ امیدواریم نسبت به این موضوع حیاتی احساس مسؤولیت کنند و با عزمی راسخ گام بردارند تا مساله کاملا حل شود.

تاریخ انتشار: « 1398/02/20 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس
0 0 3269 1272

دیدار رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس

0 0 3269

سیستم بانکی کشور باید اصلاح شود/ حل مشکلات اقتصادی کشور تدبیر دقیق و اقدام شجاعانه می خواهد

حضرت آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، سخنان مهمی درباره وضعیت اقتصادی، نظام بانکی و مشکلات معیشتی مردم ارائه کردند.

ایشان با بیان این که وضعیت اقتصاد ما تبدیل به موضوعی معما گونه و کلافی سردرگم شده است، گفتند: بسیاری از عوامل نابسامانی اقتصادی از ناحیه خود ما است و تنها علت آن تحریم های خارجی نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اشکالات نظام بانکی را مورد اشاره قرار دادند و با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم بانکی، گفتند: یکی از مشکلات بانک هایی که تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کنند، این است که به جای این که چهار درصد کارمزد برای تمام دوره بازپرداخت دریافت کنند، سالیانه چهار درصد دریافت می کنند و به اسم قرض الحسنه در آخر کار بیست درصد از مردم می گیرند.

ایشان ابراز داشتند: این خلاف شرع و رباخواری آشکار است، ما بارها در این خصوص تذکر داده ایم اما متاسفانه گوش کسی بدهکار نیست و بانک ها همچنان کار خودشان را می کنند.

معظم له خلق پول را از دیگر مشکلات دیگر نظام بانکی دانستند و با گوشزد کردن آفات غیر قابل جبران این پدیده، خواستار رسیدگی بانک مرکزی و دست اندرکاران اقتصادی کشور نسبت به این مساله شدند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: برخی از مؤسسات مالی و اعتباری به خاطر همین مساله چه مشکلاتی را در کشور ایجاد کردند؛ چقدر دولت در این زمینه هزینه داد و اسکناس های بدون پشتوانه چاپ شد.

معظم له با تاکید بر نظارت جدی بانک مرکزی بر سیستم بانکی، یادآورشدند: باید مکانیزم قانونی وجود داشته باشد که اگر بانک مرکزی دستور و بخشنامه ای صادر کرد، این قدرت را داشته باشد که در مقابل بانک های متخلف بایستد و با آنها برخورد کند ولی متاسفانه بانک مرکزی فعلا چنین قدرتی ندارد.

ایشان در ادامه عدم مدیریت صحیح دولت را یکی از اسباب مشکلات دانستند و گفتند: میلیارد ها دلار ارز با قیمت پایین در اختیار برخی افراد قرار گرفت و درباره بازگشت آن فکر صحیحی نشد این یک مصیبت بزرگ است.

معظم له خاطرنشان کردند: وقتی پولی آن هم این میزان  در اختیار افراد قرار می گیرد، چرا برای نظارت و دریافت تضمین لازم، فکری نشده؛ این همه پول کجا رفته است ؟ چرا این ها را به تعزیرات و دادگاه نمی کشانند؟

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از شرایط بد اقتصادی و معیشتی مردم، بی انصافی برخی تجار و کسبه را مورد انتقاد قرار دادند و گفتند: گروهی از تجار و کسبه هر کاری دلشان بخواهد می کنند و از تعزیرات و نهادهای نظارتی هم حساب نمی برند.

ایشان گستردگی بیش از حد دولت را عامل هدر رفت بسیاری از سرمایه های کشور دانستند و گفتند: متاسفانه برای لاغر شدن دولت فکر و چاره جویی دقیقی نشده است، باید در این خصوص گروهی از کارشناسان و متخصصان از بخش های مختلف بنشینند و فکر کنند و با شجاعت تصمیم بگیرند.

معظم له تاکید کردند: مشکلات اقتصادی راه حل و چاره دارد، امیدواریم با تدبیر مناسب و اقدام شجاعانه زمینه برای اصلاح اقتصادی و حل مشکلات فراهم شود.

 

تاریخ انتشار: « 1397/11/04 »
Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار دانش پژوهان دارالولایه و معرفی کتاب زادگاه تروریست
0 0 3244 696

دیدار دانش پژوهان دارالولایه و معرفی کتاب زادگاه تروریست

0 0 3244
Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار رئیس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی رحمة الله علیه
0 0 4786 427

دیدار رئیس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی رحمة الله علیه

0 0 4786

کمیته امداد از افتخارات ارزشمند جمهوری اسلامی است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره) این نهاد را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانستند که بحمدلله با تدبیر و ابتکار حضرت امام بنیان نهاده شده و در طول زمان منشا خدمات، برکات و آثار فراوانی بوده است.

ایشان با تاکید بر لزوم خدمات رسانی در زمینه های مختلف به محرومان و مستضعفان، تصریح کردند: خوشبختانه کمیته امداد کارها و اقدامات مختلفی را شروع کرده که بخشی از آن کمک های نقدی و بخشی نیز کمک های غیر نقدی به جامعه خانواده های کم بضاعت و محروم است. بخشی از خدمات نیز جنبه فرهنگی دارد که گاهی مهم تر از خدمات نقدی است، توصیه می کنیم به این ابعاد اهمیت ویژه ای داده شود.

ایشان بر لزوم برنامه ریزی مسؤولان کمیته امداد برای خودکفایی مددجویان تاکید کرده و فرمودند: خیال نکنید کسی که عضو کمیته امداد شد همیشه باید عضو باشد و کمک دریافت کند؛ برنامه و همت شما باید این باشد که این افراد خودکفا شوند و از تحت پوشش خارج گردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: برای سطوح مختلف شامل: کودکان، دانش آموزان، دانشجویان و بزرگسالان برنامه های فرهنگی متناسب داشته باشید.

معظم له تاکید کردند: برنامه های فرهنگی سبب می شود کمک های مردمی بجا و در محل درست هزینه شود.

ایشان خطاب به رییس کمیته امداد گفتند: تلاش کنید روز به روز نوآوری داشته باشید و با طرح های ابتکاری افتخارات جدید کسب و در عرصه های مختلف بدرخشید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان ضمن دعا برای موفقیت دست اندرکاران کمیته امداد حضرت امام(ره) اظهار داشتند: خدمات و اقدامات کمیته امداد سبب می شود تا آسیب های اجتماعی کمتر شود؛ امیدواریم ضمن مراقبت از آسیب ها در مسیر مقدسی که قدم برمی دارید، موفق باشید.

تاریخ انتشار: « 1398/06/28 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
0 0 4045 764

دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

0 0 4045

آرامش روحی در سایه انس با قرآن میسر می شود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که در مدرسه امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) برگزار شد، خدمت به قرآن را توفیقی الهی دانستند.

ایشان ماه مبارک رمضان را ماه انس با قرآن دانستند و با تاکید بر لزوم بهره گیری از این فرصت برای تدبر در آیات وحی، از تمامی خادمان این کتاب آسمانی خواستند قدر جایگاه خود را بدانند و تا جایی که می توانند در خدمت قرآن و معارف والای آن باشند.

معظم له با تاکید بر توجه لزوم تبیین و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه، تحقق این مهم را متضمن سعادت و سلامت جوامع و انسان ها دانستند و اظهار داشتند: مولا علی(علیه السلام) در نهج البلاغه مطالب بسیاری را درباره قرآن بیان کرده اند که اگر جمع آوری شود خودش یک کتاب بزرگ می شود.

ایشان بیان کردند: امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه درباره قرآن می فرمایند: «فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ؛ بهار دل ها و چشمه هاى دانش در قرآن است و براى قلب و فکر جلایى جز قرآن نتوان یافت».

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که در این فراز نهج البلاغه 3 اثر مهم قرآن ذکر شده است، یادآورشدند: نخستین اثر ربیع القلب بودن قرآن است؛ همچون فصل بهار که همه درختان شکوفه می دهند و طراوت و نشاط همه جا را فرا می گیرد، قرآن نیز موجب طراوت قلب می شود.

ایشان اضافه کردند: قرآن بهار دل هاست و دقت در قرآن طراوت، نشاط و نورانیت را به قلب انسان هدیه می کند.

معظم له دومین اثر قرآن در کلام حضرت امیر (علیه السلام) را ینابیع العلم بودن عنوان کردند و بیان داشتند: چشمه های جوشان علم و دانش در قرآن مجید است و شامل همه علوم می شود.

ایشان با بیان این که سومین فراز فرمایش امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره قرآن «ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ» است، گفتند: قلب انسان بر اثر گناه یا غفلت از یاد خدا دچار زنگار و تاریکی می شود و جلائی برای قلب انسان غیر از قرآن نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: اگر هیچ جمله ای درباره قرآن بیان نشده بود و فقط این فرمایش کوتاه حضرت علی(ع) درباره قرآن می آمد برای عظمت و بزرگی آن کافی بود.

معظم له روخوانی صحیح قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر، تدبر در آیات، عمل به قرآن و نشر این مفاهیم را چهار وظیفه مهم برای همه دانستند و تصریح کردند: همه مسلمانان و بویژه شیعیان باید مراحل فوق را در زندگی خود پیاده و عملیاتی کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه تاکید کردند و از علما و اساتید خواست با همفکری این اشتباهات که فقط در رسم الخط است را تصحیح و مرتفع سازند.

معظم له در پایان از دولتمردان و مسؤولین خواستند برنامه های خود را در سایه قرآن تنظیم کنند تا موفقیت نصیب آن ها شود.

تاریخ انتشار: « 1398/03/09 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
0 0 3855 1570

دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

0 0 3855

اشکالات طرح تحول سلامت مرتفع شود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و گرامیداشت دهه مبارک فجر، توصیه هایی خطاب به وزیر و دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور ارائه کردند.

ایشان با تاکید بر اهمیت موضوع طرح تحول سلامت، تصریح کردند: مردم به طرح تحول سلامت امیدوار شدند، تاکید ما این است که طرح تحول سلامت نباید قطع شود اما باید اصلاح و مشکلات آن رفع شود.

معظم له افزودند: هرچند مشکلات مالی و بودجه ای وجود دارد، اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که مردم در این زمینه کمتر دچار مشکل شوند.

ایشان خطاب به وزیر بهداشت با تاکید بر این که طرح تحول سلامت و اصلاح اشکالات را جدی بگیرید، فرمودند: شما با رای بالای نمایندگان مجلس وزیر شده اید و باید قاطعانه خواسته های مردم را دنبال کنید.

معظم له در ادامه موضوع پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و تصریح کردند: باید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه ها و بهره گیری از ظرفیت هنر آموزش های لازم را به مردم و جامعه ارائه دهید.

ایشان در ادامه بزرگان اسلامی را در زمینه طب صاحب نظر دانست و ابراز داشتند: اگر تاریخ علم را جزو دروس دانشگاهی قرار دهند معلوم می شود که بزرگان ما در زمینه طب و علوم دیگر حرف های مهمی برای گفتن داشتند و کتب بوعلی سینا سال ها در مراکز و دانشگاه های غرب تدریس می شد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: دانشمندان مسلمان در زمینه علوم و در عرصه های مختلف جزو پیشگامان بوده اند؛ اما در دورانی نیز به دلائل مختلف دچار عقب ماندگی شده ایم، این مساله باید به درستی آسیب شناسی و برای نسل جوان و دانشجویان تبیین و جبران شود.

ایشان در ادامه با اشاره به موضوع طب سنتی فرمودند: طب سنتی ما قابل حذف نیست، پنج هزار سال دانشمندان تجربه و ایده های خود را روی هم گذاشتند، این طب نقاط قوتی دارد و نباید به کلی آن را رد کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: شاید عیب این است که افرادی بدون صلاحیت های لازم وارد میدان طب سنتی شده اند، باید برنامه ای ریخته شود که افراد واجد صلاحیت با دردست داشتن مدارک لازم وارد این صحنه شوند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید چشم و گوش بسته دنبال غربی ها باشیم، ابراز داشتند: ما خطوط قرمزی داریم که نباید در این زمینه کوتاه بیاییم.

معظم له افزودند: اخیرا کتابی به نام سلامت در سال 2015 منتشر شده که ظاهراً برگرفته از نوشته های غربی هاست و بسیاری از خطوط قرمز ما را در هم شکسته و پیشنهادهای نامعقولی در آن دیده می شود، دوستان ما آن را بررسی کرده اند و نقاط ضعفش را یادداشت نموده اند که به جنابعالی می دهیم تا دستور دهید مورد بررسی قرار گیرد.

ایشان در پایان با اشاره به آمار بالای تلفات مرگ و میر ناشی از استعمال مواد دخانیات، تصریح کرد: طبق اظهار نظر افراد مطلع بیش از صد بیماری از سیگار و مواد دخانیات نشات می گیرد و در سال 40 هزار نفر در کشور ما بر اثر دخانیات جان خود را از دست می دهند؛ از سوی دیگر پایین آمدن سن استعمال سیگار نیز نگران کننده است؛ وزارت بهداشت و درمان باید در این خصوص چاره اندیشی کند.

تاریخ انتشار: « 1397/11/18 »

Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار معاون امور روستایی و توسعه مناطق محروم
0 0 3180 635

دیدار معاون امور روستایی و توسعه مناطق محروم

0 0 3180

مردم سنگ تمام گذاشتند؛ اکنون نوبت دولت و مسئولان است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند مردم با حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن سنگ تمام گذاشتند و اکنون نوبت مسؤولان است که در حل مشکلات همت ورزند.

ایشان در دیدار دکتر امید معاون امور روستایی و توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری و هیات همراه گزارش ارائه شده از سوی وی را امیدوار کننده دانستند.

معظم له با تاکید بر این که توجه به مناطق محروم جزو رسالت های اصلی انقلاب اسلامی است، گفتند: حضرت امام رضوان الله تعالی علیه عنایت خاصی به مناطق محروم داشتند.

ایشان محرومیت زدایی از روستا و جلوگیری از مهاجرت روستائیان را یک اصل مهم دانستند و گفتند: از جمله اموری که سبب می شود مردم روستا در روستاها ماندگار شوند فعالیت های فرهنگی و دینی و ساخت مساجد و حسینیه ها و انجام برنامه هایی از این قبیل است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به دست اندرکاران معاونت روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کردند: اگر مسائل فرهنگی را جزو برنامه های خود قرار دهید و نسبت به احداث مراکز دینی، مساجد و اعزام مبلغ و روحانی توجه کنید یقینا تاثیرگذار خواهد بود.

معظم له بر لزوم ارائه آموزش های لازم به روستائیان تاکید کردند و گفتند: باید در خصوص کشاورزی و دامداری با روش های نوین که هزینه کمتر و سود دهی بیشتری دارد، آموزش های لازم به روستائیان عزیز و مناطق محروم داده شود.

ایشان با تاکید بر این که باید روح تعاون و کار جمعی در مناطق روستایی احیا و زنده شود، گفتند: متاسفانه فرهنگ کار جمعی در کشور ما چندان جا نیفتاده است؛ باید در این خصوص فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خدمت به محرومان را ذخیره یوم المعاد دانستند و خاطرنشان کردند: باید با فعالیت های فرهنگی، تبلیغی و حمایت های مادی که از روستائیان می کنید، مردم این مناطق را به ماندن در روستاها امیدوار کنید.

ایشان تصریح کردند: حاشیه نشینی سبب بروز آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های زیادی می شود؛ بنابراین تا می توانید باید به لحاظ فرهنگی، تبلیغی و ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و فرهنگی به مناطق محروم و روستایی توجه کنید.

معظم له در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن، تصریح کردند: مردم با وجود همه مشکلاتی که داشتند به صورت باشکوه در راهپیمایی حضور پیدا کردند و به نوعی سنگ تمام گذاشتند؛ اکنون نوبت دولت و مسؤولان است که با تمام وجود در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی بکوشند.

تاریخ انتشار: « 1397/11/25 »
Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی امام رضا (علیه السلام)
0 0 1937

دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی امام رضا (علیه السلام)

0 0 1937

اسلام هراسی و شیعه ستیزی راهبرد اصلی دشمنان است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان که قرار است در مشهد مقدس برگزار شود، با بیان این که آستان قدس برکات فراوانی دارد، گفتند: در اوائل انقلاب اسلامی که مرحوم آیت الله طبسی کنگره ای جهانی در تبیین شخصیت حضرت امام رضا(ع) برگزار کردند، ما موضوع مناظرات امام رضا(علیه السلام) را تبیین کردیم.

ایشان با بیان این که مناظرات حضرت امام رضا(علیه السلام) بسیار جالب و دقیق است، یادآورشدند: ادبیات بکار رفته در مناظرت حضرت در عین حال که مسالمت آمیز است اما با این وجود استدلال ها قوی، منطقی و جامع است.

معظم له تاکید کردند: یکی از دلائلی که سبب شد حضرت موضوع ولایتعهدی را بپذیرند همین مساله بود؛ چراکه آن زمان رسانه ای در کار نبود و حضرت با پذیرش ولایتعهدی حقانیت اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) را در برابر رؤسای مذاهب دیگر ثابت کردند و از طریق دربار مأمون منتشر شد.

ایشان برگزاری کنگره امام رضا(علیه السلام) و گفت وگوی ادیان را اقدامی ارزنده در جهت اثبات حقانیت اهل بیت(علیهم السلام) ارزیابی و تصریح کردند: سزاوار است این گونه همایش ها با دعوت از اندیشمندان و نخبگان اسلامی و دیگر ادیان ادامه پیدا کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به این که امروز دشمنان ما اسلام ستیزی و شیعه ستیزی را در دستور کار خود قرار داده اند، تصریح کردند: برای مقابله با این تبلیغات منفی  راه این است که ادیان توحیدی دست به دست هم دهند و در مقابل ظلم، ستم ها و بی عدالتی ها بایستند.

معظم له با اشاره به آیه شریفه«لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» خاطرنشان کردند: پیام این آیه در شرایط کنونی بسیار قوی است و با تمام ادیانی که از در مسالمت آمیز وارد می شوند می توان زندگی مسالمت آمیز داشت.

ایشان با بیان این که روز به روز اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در دنیا در حال پیشرفت است، گفتند: امروز مردم دنیا از مادی گری خسته شده اند و پناهگاهی بهتر از اسلام و مذهب اهل بیت نمی یابند؛ باید با برنامه ریزی مناسب جلوی اسلام ستیزی و شیعه ستیزی را با این قبیل برنامه ها بگیریم.

معظم له برگزاری کنکره بین المللی مقابله با جریان های تکفیری را در همین راستا ارزیابی و تصریح کردند: در این کنگره بزرگ، اندیشمندانی از کشورهای مختلف شرکت کردند و خوشبتخانه دستاورد بسیار خوبی نیز به همراه داشت و عصاره این کنگره نیز به زبان های مختلف به چاپ رسیده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر اطلاع رسانی کامل و دقیق از برگزاری همایش امام رضا(علیه السلام)، خطاب به مدیران محترم و دست اندرکاران برگزاری این همایش اظهار داشتند: عصاره و چکیده همایش را به زبان های مختلف منتشر کنید تا مردم دنیا بیش از پیش در جریان حقانیت مکتب اهل بیت(علیهم السلام) قرار گیرند.

تاریخ انتشار: « 1397/11/05 »
Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار وزیر امور خارجه
0 0 3906 855

دیدار وزیر امور خارجه

0 0 3906

دولت باید در این شرایط سخت واقعا دلسوزی نماید و تیم خود را تقویت کند

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با تبریک اعیاد ماه رجب، ابراز امیدواری کرد که سال 98 سالی پر از خیر و برکت برای نظام اسلامی و ملت شریف ایران باشد.

ایشان در ادامه سفر دکتر روحانی رییس جمهور به عراق را سفری موفق و نشان دهنده روابط مستحکم دو کشور دوست، برادر و مسلمان ایران و عراق دانستند.

معظم له افزودند: آمریکایی ها تصور می کردند که عراقی ها سر سپرده آنها هستند؛ اما این سفر نشان داد که عراقی ها استقلال خودشان را کاملا حفظ کرده اند؛ استقلال روش و منش دولت و ملت عراق را به آنها تبریک می گوییم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از منظری دیگر نیز سفر دکتر روحانی و هیات همراه را مورد اشاره قرار داد و فرمودند: در حالی که رییس جمهور آمریکا مخفیانه و دزدانه به عراق سفر کرد، رییس جمهور اسلامی ایران در روز روشن و بدون هیچ ترس و پروایی به این کشور سفر می کند و با مسؤولان، علما، احزاب و گروه های مختلف در این کشور دیدار و گفت و گو می کند و در لابه لای مردم به زیارت ائمه مدفون در عراق می رود.

ایشان تاکید کردند: این سفر سیلی محکمی بر دولتمردان آمریکا بود؛ اگر آمریکایی ها قدری هوش داشته باشند باید بفهمند محاسبات شان غلط است و باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند.

معظم له در ادامه جنایت تروریستی در نیوزلند و کشتار مسلمانان را محکوم کرد و فرمودند: غربی ها باید بفهمند این جنایات نتیجه اسلام هراسی و اسلام ستیزی آنها است؛ در این خصوص باید وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام دهد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور زد و با بیان این که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی انصافی برخی کسبه و تجار است، فرمودند: برخی از بازاریان که بالا رفتن ارز را عامل گرانی می دانستند با پایین آمدن دلار هم حاضر نیستند قیمت ها را کاهش دهند.

ایشان با تاکید بر ضرورت کار فرهنگی در این خصوص، فرمودند: عده ای بدون هیچ دلیلی اجناس و محصولات را سه برابر قیمت واقعی به فروش می رسانند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: دلال بازی و کم توجهی به بخش های تولید نیز سبب می شود که پول و سرمایه های خرد و کلان مردم از چرخه تولید خارج شود و نتیجه این موضوع نیز چیزی جز رکود و بیکاری نخواهد بود؛ صدا و سیما و رسانه ها باید در این خصوص فرهنگ سازی کنند.

ایشان بخشی از مشکلات اقتصادی را ساختگی و بخشی را واقعی دانست و تصریح کردند: در شرایط فعلی برخی تنها به دنبال کسب منفعت خودشان هستند، این موضوع با آموزه های دینی سازگاری ندارد، اسلام دینی اجتماعی است که درباره توجه به دیگران تاکیدات صریحی دارد.

معظم له افزودند: عده ای در فقر و نداری دست و پا می زنند، عده ای هم در غنا و رفاه عجیبی به سر می برند؛ باید در این خصوص فرهنگ سازی شود، مراجع، علما و روحانیت هم در این بین سهمی دارند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با انتقاد از القای یاس از سوی برخی افراد در جامعه، فرمودند: برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به گونه ای سخن می گویند که چوب حراج به همه چیز می زنند.

معظم له دولت را به تحرک و فعالیت بیشتر و برنامه ریزی مدبرانه برای حل مشکلات توصیه کرد و فرمودند: دولت باید در این شرایط سخت واقعا دلسوزی نماید و تیم خود را تقویت کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اختلاس های عجیب و غریب را نتیجه ضعف نظارت دستگاه های امنیتی و نظارتی دانست و افزودند: به سبب ضعف نظارت دستگاه های ذیربط، تخلفات و اختلاس های کلانی پدید می آید و وقتی سراغ شان می روند که سرمایه های مردم از دست رفته و متهم فراری شده است.

معظم له اضافه کردند: در جایی دیگر ارزهای کلان در اختیار برخی قرار گرفت که تنها سی درصد آن را برگردانند، اینها نتیجه ضعف نظارت است که باید برای آن فکری جدی و عاجل کرد.

دعوت به وحدت، پرهیز از سیاه نمایی، ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی و گروهی از دیگر توصیه های حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر امور خارجه بود.

معظم له در پایان برای حل مشکلات کشور و مردم و موفقیت مسؤولان در حل مشکلات دعا کردند.

تاریخ انتشار: « 1397/12/28 »

Makarem.ir 4 سال قبل