رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

بیانات و مواضع

ویدئو 162

علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری
0 0 3945 55

علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری

0 0 3945

علی علیه السلام می فرماید: برادرم نزد من آمد و از من خواست که سهمیۀ مردم که یک مَن گندم از بیت المال است را به او دو مَن بدهم. آهنی گداخته را به بدنش نزدیک کردم تا از آتش دنیا عبرت بگیرد.

این کلام مولا بیان می کند که مسئولین نمی توانند حتی به مقدار یک مَن گندم اضافه به کسی امتیاز ویژه دهند.

Makarem.ir 86 روز قبل
ساده زیستی فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوست
0 0 3209 1595

ساده زیستی فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوست

0 0 3209

امروزه حجاب، بخشی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی شده است و در خارج از کشور، حجاب را جزئی از برنامه های نظام اسلامی می دانند‌

حضرت آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مجلس سوگواری که با حضور اقشار مختلف مردم، علما و روحانیون در مدرسه امام امیرالمؤمنین علیه السلام برگزار شد، به تبیین فضائل و مناقب حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها پرداختند.

ایشان با بیان این که از اوایلی که مجلس فاطمیه را برگزار می‌کردند، متعهد بود به ذکر فضائل آن حضرت در روز شهادتشان بوده اند، یادآور شدند: در کتاب «زهرا سلام الله علیها؛ برترین بانوی جهان» چهل حدیث دربارۀ فضائل فاطمۀ زهرا سلام الله علیها بر اساس منابع معتبر عامه آورده‌ایم.

معظم له به ذکر اسامی حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها پرداخته و وجه تسمیه و معنای هر کدام از آنها را بر شمرده و اظهار داشتند: اینکه به حضرت، زهرا، فاطمه، صدیقه، طاهره، مبارکه، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و بتول می گویند، تنها صرف یک نام نیست، بلکه هر کدام بار معنوی خاصی دارد.

ایشان با اشاره به حدیث «ان الله یغضب لغضبک یا فاطمه و یرضی لرضاک» افزودند: همگان دنبال رضایت خدا هستند، اما این روایت بیانگر آن است که رضایت فاطمه، مقدمۀ رضایت خداست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه بیانات خویش به یکی دیگر از ابعاد زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره کرده و افزودند: مسئلۀ مهمی که در زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها متجلی است، سادگی و ساده زیستی حضرت است، به گونه ای که در مراسم عروسی خود، پیراهن خود را به شخص فقیر می دهد و همیشه در پی کمک به دیگران است.

ایشان بر الگوگیری از زندگانی آن حضرت تأکید کرده و افزودند: تمام زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها درس عبرت و برنامه زندگی است. امروزه مشاهده می کنیم که برخی در مراسم های عروسی خود چندین نوع غذا تدارک می بینند در حالی که در مراسم ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها، پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم با فروش زره امیرمؤمنان علیه السلام، مقداری حلوا درست کرده و همان یک نوع غذا، ولیمۀ ازدواج آن دو بزرگوار بود.

معظم له مسئلۀ شهادت آن حضرت را نیز درس و عبرت برای مسلمانان دانسته و افزودند: حوادثی که منجر به شهادت آن حضرت گردید، نشان داد که حضرت برای حفظ جایگاه ولایت و امامت حاضر است ضربات دشمن را نیز متحمل شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ذکر داستان حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر فرد نابینا گفتند: برخی نسبت به مسئلۀ حجاب بی اعتنا و بی تفاوت شده اند، در حالی که حجاب اسلامی، نشانة عظمت زن مسلمان است.

ایشان با اشاره به اینکه دولت باید خود در مسئلۀ حجاب پیش قدم شود و حجاب را از مجموعۀ کارکنان و ادارات خود آغاز کند، افزودند: امروزه حجاب، بخشی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی شده است و در خارج از کشور، حجاب را جزئی از برنامه های نظام اسلامی می دانند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان بیانات خویش برای آزادی و پیروزی مردم مسلمان غزه و همچنین توفیق مسئولان دولتی برای حل مشکلات تورم و گرانی شدید و اشتغال و مسکن جوانان دعا کردند.

Makarem.ir 119 روز قبل
حجاب اجباری
0 0 6941 570

حجاب اجباری

0 0 6941

حجاب اجباری

زندگی خصوصی و عمومی

ما در مورد گناهان زندگی خصوصی مامور به تجسس نیستیم

ولی در مورد گناهانی که در ملا عام انجام می دهند مانند بی حجابی یا شرب خمر یا رشوه خواری هم مردم مامور به نهی از منکر می باشند و هم حکومت باید آنها را نهی از منکر کند

آیه شریفه « لا اکراه فی الدین » در مورد اصول اعتقادی و باطنی می باشد

ماشین حریم خصوصی نمی باشد

عده ای آگاهانه و ناآگاهانه می خواهند محرمات را مجاز کنند تا به اصل نظام اسلامی ضربه بزنند .

Makarem.ir 5 سال قبل
جریمه دیرکرد
0 0 4938 81

جریمه دیرکرد

0 0 4938

تذکر آیت الله العظمی مکارم شیرازی به بانک ها در مورد جریمه دیرکرد

Makarem.ir 4 سال قبل
سیلاب های 1398 در کشور
0 0 5311 403

سیلاب های 1398 در کشور

0 0 5311

بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد سیلاب های 1398 در کشور

Makarem.ir 5 سال قبل
گام دوم انقلاب
0 0 3971 492

گام دوم انقلاب

0 0 3971

بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه العالی) در تأیید بیانیۀ رهبر معظم انقلاب به نام گام دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

بحمدالله 40 سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، دشمنان ما مخصوصا آمریکا 40 سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیدۀ باطل خود نظام اسلامی را متزلزل سازند، گروهی که دست نشاندۀ خودشان هستند بر کشور ما حاکم کنند ولی حالا خودشان هم به اشتباهات و اوهام باطل خود پی بردند.

اکنون نوبت ماست که برای 40 سال آینده برنامه ریزی جامع و قوی و کاربردی داشته باشیم. تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم.

بحمدالله اخیراً رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه ای جامع و حساب شده و پرمعنی و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب که ناظر بر 40 سال آینده است، صادر کردند و پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است.

این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه های زیادی واقع شده ولی می دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست، اکنون وقت آن است که کارگروه هایی برای هر یک از محورهای هفتگانۀ آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند.

به عنوان مثال یکی از محورهای هفتگانۀ بیانیۀ مزبور، مسألۀ منابع انسانی و معادن زیرزمینی و روی زمینی کشور و فرصت های موجود آن است .

باید از گروهی که تخصص در این مسأله دارند دعوت شود تا این منابع را براساس آمار و نقشه و تصویر احصاء کرده و طرز صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند.

همچنین در مسائل اقتصادی که یکی دیگر از محورهای این بیانیۀ ارزشمند است از گروهی از اقتصاددان ها دعوت شود که دربارۀ برنامه های راهبردی آن دقیقاً بیندیشند، کاستی ها و ریشه ها و راه حل های اقتصاد بیمار موجود را ارائه دهند و شرح جامع و مستدل و مستندی برای آن بنویسند.

و نیز دربارۀ محور مربوط به گذشتۀ انقلاب چالش های گذشته و تجربیاتی که از آن می توان آموخت به وسیلۀ گروهی تحلیل گر تاریخ انقلاب روشن شود.

درمورد محور مربوط به مسائل فرهنگی و اخلاقی از گروهی از فضلا و اندیشمندان دعوت به عمل آید تا دربارۀ طرق اصلاح وضع فعلی و راه حل ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفتگانه این بیانیۀ مهم.

بدون شک باید از کسانی برای هر یک از این محورها دعوت شود که عشق به انقلاب و امید به آیندۀ آن و توان کارکردن علمی و تخصصی را دارا هستند و البته جوان ترها بهتر می توانند عهده دار این امور گردند.

و چه بهتر که یک گروه قوی و فارغ از مسائل جناحی این دعوت ها را بر عهده بگیرد و با جدیت و دقت آن را دنبال کنند.

سرانجام، آن متن پرارزش و این شرح، کتاب جامعی بوجود می آورد که می تواند راهگشا در 40 سال آینده و منبعی برای آگاهی از نقشه های راه برای مسئولان کشور گردد.

و چه بهتر که مسائل مربوط به رسانه ها و فضاهای مجازی و فرصت ها و تهدیدهایی که در آنهاست و راه نجات از تهدیدها و استفادۀ بهینه از فرصت ها در آن اضافه شود.

اینجانب به سهم خود از رهبر معظم انقلاب به خاطر این بیانیه پرارزش و بسیار آموزنده تشکر می کنم و امیدوارم پیشنهادی که عرض کردم بتواند کمک به تأمین اهداف آن بنماید.

و در پایان باید از خداوند متعال کمک بخواهیم و با تمام وجود از ساحتش توفیق بطلبیم، زیرا بدون امدادهای او و عنایات اولیاءالله و امام عصر (ارواحنا فداه) نیل به این مقاصد مهم و پیروزی بر دشمنان سرسخت امکان پذیر نیست.

تاریخ انتشار: « 1397/12/08 »

Makarem.ir 5 سال قبل
مدعیان دروغین اسلام
0 0 4770 258

مدعیان دروغین اسلام

0 0 4770

مدعیان دروغین اسلام

يكي از عجايبي كه اخيرا از سوي جمعي از سران عرب مشاهده كرديم اين است كه تصويب كردند حزب الله لبنان جزء گروه هاي تروريستي است. حزب اللهي كه در تاريخ عرب شجاعت و شهامت آنها بي نظير است و افسانه شكست ناپذيري رژيم صهيونيستي را درهم شكسته است.

رژيم صهيونيستي فورا از اين مصوبه استقبال كرد و گفت اين گروه از سران عرب پيشنهاد جالبي كردند، يكي از روزنامه ها هم نوشته بود جمعيت سران عرب سرسپرده اسرائيل شدند. اكنون رژيم صهيونيستي دبيركل اتحاديه عرب به طور غيررسمي است و بهترين نشانه اين است كه سرسخت ترين دشمنان رژيم صهيونيستي يعني حزب الله را تروريست ناميدند.

آنها بدانند هرگز نمي توانند با مصوبات شرم آور افتخارات حزب الله را پنهان كنند، حزب الله همچنان قهرمان مي ماند و آنها نام ننگي براي خود به جاي مي گذارند.

از خدا مي خواهيم به عظمت اسلام ريشه رژيم صهيونيستي و نوكران آنها را قطع كرده؛ عالم اسلام را از شر اين نوكران رژيم صهيونيستي رها و آتش هايي كه در كشورهاي اسلامي روشن شده خاموش كند.

Makarem.ir 4 سال قبل
تحول اساسی در قوه قضائیه
0 0 4861 684

تحول اساسی در قوه قضائیه

0 0 4861

قوه قضاییه به تحول اساسی نیاز دارد

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اظهار خوشبختی از انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان رییس جدید دستگاه قضا، توصیه هایی مهم خطاب به ایشان و دیگر دست اندرکاران قوه قضاییه ارائه کردند.

ایشان با بیان این که امیدواریم با آمدن ایشان تحولی در قوه قضاییه پیدا شود، فرمودند: مردم دغدغه ها و نارضایتی هایی از دستگاه قضایی دارند؛ تاکید ما این است که باید با برنامه ریزی مناسب مشکلات حل شود و رضایت مردم جلب شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: مشکلات از چند ناحیه سرچشمه می گیرد، نخست طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها، گاهی سال ها طول می کشد و هنوز یک پرونده در جریان است.

معظم له افزودند: یک علت این مساله این است که بخشی از مردم برای کوچک ترین اتفاقات به دادگاه مراجعه می کنند، سابقا با حکمیت و پادر میانی بزرگ تر ها مشکلات را حل می کردند، این مشکل فرهنگی است و باید آموزش های لازم در این خصوص به مردم ارائه شود که حتی الامکان به دستگاه قضایی مراجعه نکنند.

ایشان تشریفات دست و پاگیر موجود را از  دیگر عوامل اطاله دادرسی دانسته و با تاکید بر حذف این تشریفات، فرمودند: اگر مشکل قانونی وجود دارد باید در مجلس قانونی بگذارند تا این مشکل حل شود.

معظم له با بیان این که عامل دیگر اطاله دادرسی سوء استفاده برخی از وکلا است، فرمودند: برخی وکلا که وجدان ضعیفی دارند می گویند تا می توانید پرونده را طولانی کنید؛ اینها از پیچ و خم های قانون استفاده می کنند و سبب می شوند تا روند رسیدگی طولانی شود، جلوی اینها هم باید گرفته شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: وکلای محترم دادگستری بدانند اگر احساس کنند حق با طرف است وکالت او را قبول کنند و اگر احساس کنند حق با کسی نیست وکالت او را نپذیرند، شرعا طرفداری از باطل جایز نیست.

معظم له افزودند: مشکل دیگر این است که ارتباط دستگاه قضا با حوزه کم است، باید بیش از این ارتباط وجود داشته باشد، خیلی از مسائل راه حل دارد؛ ما در دوران ریاست سابق قوه قضاییه گفتیم هزاران نفر از جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند؛ این ها زندانیان بی گناه هستند، بیایید بنشینم و حل کنیم اما به خاطر بعضی تعصب ها نیامدند؛ الان هم عرض می کنیم اینهایی که به خاطر مهریه در زندان هستند بیگناه هستند و راه حل دارد.

ایشان یادآورشدند: ارتباط دستگاه قضایی ما با حوزه های علمیه باید قوی باشد چراکه راه حل بسیاری از مشکلات در حوزه و درس های خارج است؛ تاکید ما این است که مسؤولان قضاییه باید تحولی در نظام قضایی ایجاد کنند.

معظم له اضافه کردند: در عین حال که تشکر می کنیم از زحمات کسانی که مخلصانه زحمت می کشند و کار می کنند، اما معتقدیم این کافی نیست و باید تحولی در تشکیلات قضایی پیدا شود. خوشبختانه آقای رییسی سوابق زیادی در دستگاه قضایی دارد، ایشان پیچ و خم ها را می داند باید بنشینند و مشکلات را شناسایی کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: گاهی اوقات جرم های بزرگ و کلان واقع می شود و بعد دستگاه ها خبردار می شوند؛ در رسانه ها نوشته بودند در یکی از همین پرونده هایی که اخیرا در جریان است، 242 حساب بانکی برای پسر هشت ساله اش باز کرده بود، چرا باید اجازه داد چنین اتفاقی رخ دهد؟

ایشان با تاکید بر هوشیاری و مراقبت دستگاه های امنیتی و نظارتی و دیگر نهادهای ذیربط در این خصوص، ابراز داشتند: چرا باید اجازه داد مشکل به این درجه از بزرگی برسد و تازه می خواهیم آنها را به دادگاه بکشانیم، این قابل قبول نیست که مفسدان اقتصادی ما دارای جرم های فوق العاده سنگین هستند و بعضی از آن ها اموال کلانی را بر می دارند و فرار می کنند و تازه ما متوجه می شویم. چرا دستگاه های نظارتی از این گونه مسائل غافل باشند و هنگامی که کار فوق العاده سنگین شد ورود کنند. اینها زیبنده و سزاوار نظام اسلامی نیست.

معظم له با تاکید بر این که برای پیشگیری از وقوع جرم همه باید دست به دست هم دهند، اظهار داشتند: آن دستگاهی که این همه حساب در آن برای یک نفر باز شده بود مگر حراست نداشت که از وقوع این اتفاق بی خبر باشد؟ مگر مسئولین بانک از این مسأله باخبر نبودند که به آن ها اجازه دادند که این تعداد حساب باز کنند؟

ایشان در پایان فرمودند: امیدواریم این تذکرات خیرخواهانه مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه رضایت مردم سبب قوت نظام اسلامی و ناامید شدن بیگانگان است و موجب رضایت خداوند است.

تاریخ انتشار: « 1397/12/22 »

Makarem.ir 5 سال قبل
نامه به مالک اشتر در مورد قیمت گذاری
0 0 4358 133

نامه به مالک اشتر در مورد قیمت گذاری

0 0 4358

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) کلام امیر المومنین علی (علیه السلام) به مالک اشتر در مورد قیمت گذاری: حاکم شرع باید قیمت را در نظر بگیرد و نرخی را بگذارد که فروشنده و خریدار ضرری به هم نزنند (1396/11/18)

Makarem.ir 5 سال قبل
جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها
2 0 4879 179

جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها

2 0 4879

جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

Makarem.ir 5 سال قبل
عید نوروز و آداب آن
0 0 2819 294

عید نوروز و آداب آن

0 0 2819

مراسمی که برای عید گرفته می شود گاه با هوی پرستی آمیخته می شود. به طور کلی، آداب و رسومی که از پیشینیان مانده است در بسیاری موارد آداب خوبی است و رسول خدا (ص) نیز گاه آداب پیشین را تأئید می نمود ولی بعضی از آن آداب، خرافی است و باید آنها را کنار گذاشت. ما نمی توانیم چشم خود را بر روی واقعیت ها ببندیم و بگوییم: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‌ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‌ آثارِهِمْ‌ مُقْتَدُونَ﴾

انسان باید عقل و هوش و قوه ی تشخیص خود را به کار اندازند و خوب را از بد تمییز دهد. از جمله آداب خوب، نظافت و خانه تکانی است و اصلا اولین کتاب در ابواب فقهی کتاب طهارت است. انسان باید ابتدا پاک شود و سپس در مسیر گام بر دارد.

از دیگر آداب خوب صله ی رحم است که در حدیث آمده است: صِلَةَ الرَّحِمِ‌ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ یعنی صله ی رحم موجب زیاد شدن عمر می شود. صله ی رحم کدورت ها را از بین می برد و موجب کم شدن دشمنی ها می شود.

تفریحات سالم نیز موجب آماده شدن بدن و اعصاب برای انجام وظائف و خدمت بیشتر می شود.

ولی گاه این مراسم، آلوده به مواردی مانند چشم و هم چشمی ها می شود یا اینکه افراد تشریفات را به رخ هم دیگر می کشانند و در تجمل پرستی مسابقه می دهد. یا اینکه محیط زیست را آلوده می کنند، در جنگل آتش روشن می کنند و مانند آن.

Makarem.ir 4 سال قبل
پیام به عزاداران
0 0 4206 128

پیام به عزاداران

0 0 4206

پيام حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى (مدّظلّه العالى) به مناسبت مراسم باشكوه عاشوراى حسينى

بسم الله الرحمن الرحيم

مراسم محرم و عاشورا از باشكوه‌ترين مراسم عزادارى و بزرگداشت در دنيا و محصول عشق و علاقه مردم به امام حسين (علیه السلام) و شهداى كربلاست، اما دشمن با عوامل نفوذى و برنامه‌سازى خود سعى دارد عظمت آن را مخدوش سازد؛ بنابراين لازم است كاملاً مراقب اين جريان بود.

از جمله اشعار و آهنگ‌هاى نامناسب كه قطعاً از عظمت اين مراسم خواهد كاست. مداحان عزيز مراقب باشند و اجازه ندهند تا دشمن از اين طريق ضربه زند.

مسأله قمه‌زنى كه يك حركت غيرمنطقى است و به صورت ابزار تبليغاتى در دست دشمن درآمده، بايد براى هميشه به فراموشى سپرده شود و بدون نياز به دخالت مسئولين انتظامى حذف شود.

عزاداران عزيز مى‌توانند بجاى آن، خون خود را به مراكز انتقال خون اهدا كرده تا بوسيله آن افرادى را از مرگ نجات دهند.

از ريختن خون قربانى در خيابان‌ها و مراكز عمومى جداً خوددارى شود كه هم اسباب آلودگى و نجاست مى‌شود و هم ضررهاى بهداشتى مهمى دارد.

اميدوارم همه عزيزان اين نكات را رعايت كنند.

والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته

ناصر مكارم شيرازى

Makarem.ir 4 سال قبل