رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

نهادها و مؤسسات

ویدئو 16

دیدار دانش پژوهان دارالولایه و معرفی کتاب زادگاه تروریست
0 0 3296 696

دیدار دانش پژوهان دارالولایه و معرفی کتاب زادگاه تروریست

0 0 3296
Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار رئیس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی رحمة الله علیه
0 0 4859 427

دیدار رئیس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی رحمة الله علیه

0 0 4859

کمیته امداد از افتخارات ارزشمند جمهوری اسلامی است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره) این نهاد را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانستند که بحمدلله با تدبیر و ابتکار حضرت امام بنیان نهاده شده و در طول زمان منشا خدمات، برکات و آثار فراوانی بوده است.

ایشان با تاکید بر لزوم خدمات رسانی در زمینه های مختلف به محرومان و مستضعفان، تصریح کردند: خوشبختانه کمیته امداد کارها و اقدامات مختلفی را شروع کرده که بخشی از آن کمک های نقدی و بخشی نیز کمک های غیر نقدی به جامعه خانواده های کم بضاعت و محروم است. بخشی از خدمات نیز جنبه فرهنگی دارد که گاهی مهم تر از خدمات نقدی است، توصیه می کنیم به این ابعاد اهمیت ویژه ای داده شود.

ایشان بر لزوم برنامه ریزی مسؤولان کمیته امداد برای خودکفایی مددجویان تاکید کرده و فرمودند: خیال نکنید کسی که عضو کمیته امداد شد همیشه باید عضو باشد و کمک دریافت کند؛ برنامه و همت شما باید این باشد که این افراد خودکفا شوند و از تحت پوشش خارج گردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: برای سطوح مختلف شامل: کودکان، دانش آموزان، دانشجویان و بزرگسالان برنامه های فرهنگی متناسب داشته باشید.

معظم له تاکید کردند: برنامه های فرهنگی سبب می شود کمک های مردمی بجا و در محل درست هزینه شود.

ایشان خطاب به رییس کمیته امداد گفتند: تلاش کنید روز به روز نوآوری داشته باشید و با طرح های ابتکاری افتخارات جدید کسب و در عرصه های مختلف بدرخشید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان ضمن دعا برای موفقیت دست اندرکاران کمیته امداد حضرت امام(ره) اظهار داشتند: خدمات و اقدامات کمیته امداد سبب می شود تا آسیب های اجتماعی کمتر شود؛ امیدواریم ضمن مراقبت از آسیب ها در مسیر مقدسی که قدم برمی دارید، موفق باشید.

تاریخ انتشار: « 1398/06/28 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
0 0 4125 764

دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

0 0 4125

آرامش روحی در سایه انس با قرآن میسر می شود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که در مدرسه امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) برگزار شد، خدمت به قرآن را توفیقی الهی دانستند.

ایشان ماه مبارک رمضان را ماه انس با قرآن دانستند و با تاکید بر لزوم بهره گیری از این فرصت برای تدبر در آیات وحی، از تمامی خادمان این کتاب آسمانی خواستند قدر جایگاه خود را بدانند و تا جایی که می توانند در خدمت قرآن و معارف والای آن باشند.

معظم له با تاکید بر توجه لزوم تبیین و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه، تحقق این مهم را متضمن سعادت و سلامت جوامع و انسان ها دانستند و اظهار داشتند: مولا علی(علیه السلام) در نهج البلاغه مطالب بسیاری را درباره قرآن بیان کرده اند که اگر جمع آوری شود خودش یک کتاب بزرگ می شود.

ایشان بیان کردند: امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه درباره قرآن می فرمایند: «فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ؛ بهار دل ها و چشمه هاى دانش در قرآن است و براى قلب و فکر جلایى جز قرآن نتوان یافت».

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که در این فراز نهج البلاغه 3 اثر مهم قرآن ذکر شده است، یادآورشدند: نخستین اثر ربیع القلب بودن قرآن است؛ همچون فصل بهار که همه درختان شکوفه می دهند و طراوت و نشاط همه جا را فرا می گیرد، قرآن نیز موجب طراوت قلب می شود.

ایشان اضافه کردند: قرآن بهار دل هاست و دقت در قرآن طراوت، نشاط و نورانیت را به قلب انسان هدیه می کند.

معظم له دومین اثر قرآن در کلام حضرت امیر (علیه السلام) را ینابیع العلم بودن عنوان کردند و بیان داشتند: چشمه های جوشان علم و دانش در قرآن مجید است و شامل همه علوم می شود.

ایشان با بیان این که سومین فراز فرمایش امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره قرآن «ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ» است، گفتند: قلب انسان بر اثر گناه یا غفلت از یاد خدا دچار زنگار و تاریکی می شود و جلائی برای قلب انسان غیر از قرآن نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: اگر هیچ جمله ای درباره قرآن بیان نشده بود و فقط این فرمایش کوتاه حضرت علی(ع) درباره قرآن می آمد برای عظمت و بزرگی آن کافی بود.

معظم له روخوانی صحیح قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر، تدبر در آیات، عمل به قرآن و نشر این مفاهیم را چهار وظیفه مهم برای همه دانستند و تصریح کردند: همه مسلمانان و بویژه شیعیان باید مراحل فوق را در زندگی خود پیاده و عملیاتی کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه تاکید کردند و از علما و اساتید خواست با همفکری این اشتباهات که فقط در رسم الخط است را تصحیح و مرتفع سازند.

معظم له در پایان از دولتمردان و مسؤولین خواستند برنامه های خود را در سایه قرآن تنظیم کنند تا موفقیت نصیب آن ها شود.

تاریخ انتشار: « 1398/03/09 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی امام رضا (علیه السلام)
0 0 1966

دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی امام رضا (علیه السلام)

0 0 1966

اسلام هراسی و شیعه ستیزی راهبرد اصلی دشمنان است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان که قرار است در مشهد مقدس برگزار شود، با بیان این که آستان قدس برکات فراوانی دارد، گفتند: در اوائل انقلاب اسلامی که مرحوم آیت الله طبسی کنگره ای جهانی در تبیین شخصیت حضرت امام رضا(ع) برگزار کردند، ما موضوع مناظرات امام رضا(علیه السلام) را تبیین کردیم.

ایشان با بیان این که مناظرات حضرت امام رضا(علیه السلام) بسیار جالب و دقیق است، یادآورشدند: ادبیات بکار رفته در مناظرت حضرت در عین حال که مسالمت آمیز است اما با این وجود استدلال ها قوی، منطقی و جامع است.

معظم له تاکید کردند: یکی از دلائلی که سبب شد حضرت موضوع ولایتعهدی را بپذیرند همین مساله بود؛ چراکه آن زمان رسانه ای در کار نبود و حضرت با پذیرش ولایتعهدی حقانیت اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) را در برابر رؤسای مذاهب دیگر ثابت کردند و از طریق دربار مأمون منتشر شد.

ایشان برگزاری کنگره امام رضا(علیه السلام) و گفت وگوی ادیان را اقدامی ارزنده در جهت اثبات حقانیت اهل بیت(علیهم السلام) ارزیابی و تصریح کردند: سزاوار است این گونه همایش ها با دعوت از اندیشمندان و نخبگان اسلامی و دیگر ادیان ادامه پیدا کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به این که امروز دشمنان ما اسلام ستیزی و شیعه ستیزی را در دستور کار خود قرار داده اند، تصریح کردند: برای مقابله با این تبلیغات منفی  راه این است که ادیان توحیدی دست به دست هم دهند و در مقابل ظلم، ستم ها و بی عدالتی ها بایستند.

معظم له با اشاره به آیه شریفه«لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» خاطرنشان کردند: پیام این آیه در شرایط کنونی بسیار قوی است و با تمام ادیانی که از در مسالمت آمیز وارد می شوند می توان زندگی مسالمت آمیز داشت.

ایشان با بیان این که روز به روز اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در دنیا در حال پیشرفت است، گفتند: امروز مردم دنیا از مادی گری خسته شده اند و پناهگاهی بهتر از اسلام و مذهب اهل بیت نمی یابند؛ باید با برنامه ریزی مناسب جلوی اسلام ستیزی و شیعه ستیزی را با این قبیل برنامه ها بگیریم.

معظم له برگزاری کنکره بین المللی مقابله با جریان های تکفیری را در همین راستا ارزیابی و تصریح کردند: در این کنگره بزرگ، اندیشمندانی از کشورهای مختلف شرکت کردند و خوشبتخانه دستاورد بسیار خوبی نیز به همراه داشت و عصاره این کنگره نیز به زبان های مختلف به چاپ رسیده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر اطلاع رسانی کامل و دقیق از برگزاری همایش امام رضا(علیه السلام)، خطاب به مدیران محترم و دست اندرکاران برگزاری این همایش اظهار داشتند: عصاره و چکیده همایش را به زبان های مختلف منتشر کنید تا مردم دنیا بیش از پیش در جریان حقانیت مکتب اهل بیت(علیهم السلام) قرار گیرند.

تاریخ انتشار: « 1397/11/05 »
Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار اعضای ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
0 0 3629 84

دیدار اعضای ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

0 0 3629

مهم ترین چالش ها و آسیب های متوجه نظام اسلامی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با تاکید بر این که همه باید قدر این انقلاب را بدانیم و در حفظ و تقویت آن بکوشیم، ابراز داشتند: خدا را شاکریم که با این همه دشمنی و مخالفت ها و کینه توزانی که قصدشان براندازی نظام بود، این انقلاب و نظام از همه این آسیب ها گذشته و الان به چهل سالگی خود رسیده است.

ایشان ابراز داشتند: طوفان های سهمگینی در اطراف ما بوده است؛ اما بحمدالله با توکل به خدا، توسل، اتحاد و تکیه بر ارزش های دینی همه اینها را پشت سر گذاشته ایم، امیدواریم در آینده نیز با همین نگاه بتوانیم طوفان ها و مشکلات را پشت سر بگذاریم.

معظم له علل مبقیه انقلاب را همان عوامل محدثه ذکر و تاکید کردند: همان عواملی که سبب شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد همان ها برای تداوم انقلاب اسلامی نیاز است؛ گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امری مهم است اما باید فکر کنیم آسیب ها دامان انقلاب را نگیرد.

ایشان اتحاد مردم را از مهم ترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و فرمودند: قبل از انقلاب همه دست به دست هم دادند و باعث شدند تا انقلاب به ثمر بنشیند، در رفراندوم جمهوری اسلامی نیز 98 درصد مردم رای مثبت دادند.

معظم له ابراز داشتند: اگر این اتحاد تبدیل به اختلاف شود بدانید ما منحرف خواهیم شد، باید روز به روز این اتحاد را حفظ کرد، اتحاد با شعار نیست؛ باید عوامل اختلاف را از بین برد و الا با شعار اتحاد حاصل نخواهد شد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خلوص نیت را از دیگر عوامل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و فرمودند: در آن ایام همه فکر و ذکرشان پیروزی انقلاب اسلامی بود، مساله مهم دیگر آمادگی برای فداکاری بود، در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و نیز بعد از آن در جنگ تحمیلی جلوه های بی نظیری از این اخلاص و فداکاری به منصه ظهور رسید.

ایشان با تاکید بر این که دشمنان از همه راه ها برای ضربه زدن به انقلاب وارد شده اند اما به فضل الهی راه به جایی نبرده اند، فرمودند: اگر این عوامل را حفظ  و تقویت کنیم یقین بدانید دشمنان بعد از این نیز کاری از پیش نخواهند برد.

ایشان در ادامه با تاکید بر لزوم مراقبت نسبت به آسیب هایی که می تواند برای انقلاب و کشور ایجاد مشکل کند، تحزب و ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی را یکی از این آسیب ها دانست و فرمودند: متاسفانه علائم این مساله بعضا در گوشه و کنار پدیدار شده است؛ عده ای که کاری به پیشرفت نظام و کشور ندارند و تنها منافع گروه و حزب شان برای شان مهم است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: این که هر گروهی به فکر منافع خودش باشد آسیب بزرگی به انقلاب وارد می کند، این تفکر باید از بین برود، همه به فکر پیشرفت کشور و مبارزه با دشمن باشند بویژه در شرایط فوق العاده حساس کنونی.

معظم له آسیب دیگر متوجه انقلاب را کمرنگ شدن ارزش های اسلامی دانست و فرمودند: برخی گروه ها نسبت به مسائل اسلامی چندان حساسیتی ندارند، این موضوع سبب کمرنگ شدن ارزش ها می شود، وقتی این گونه شد و اسلامیت رنگ باخت تنها جمهوریت می ماند که امام آن را قبول نکردند؛ بنابراین نباید اجازه دهیم ارزش ها در جامعه کمرنگ شود.

ایشان تجمل گرایی و زندگی اشرافی را از دیگر آسیب های متوجه انقلاب ذکر کرده و تصریح فرمودند:  اشرافی گری و زندگی تجملاتی فکر انسان را مشغول می کند، بویژه در دوران تحریم، ساده زیستی اهمیت مضاعفی پیدا می کند، اگر چنین روحیه ای و سبک زندگی ای نباشد، مشکلات حل نمی شود.

معظم له بیان داشتند: آسیب دیگر فاصله گرفتن از مردم است؛ فاصله گرفتن از توده های مردم بزرگ ترین آسیب است؛ قبل از انقلاب کسی باور نمی کرد بتوان در برابر تشکیلات شاهنشاهی با آن هیمنه ایستاد اما تکیه بر مردم بویژه اقشار مستضعف و محروم سبب شد که آن رژیم ساقط شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: آسیب دیگری که اخیرا پدیدار شده، این است که گروهی برای تضعیف مرجعیت و حوزه ها تلاش می کنند، اینها یک نفر و چند نفر هم نیستند، منافع خود را در این می دانند که حوزه و مرجعیت تضعیف شود، گاهی در مراکز حساس هم نفوذ می کنند این را باید مراقب باشیم.

ایشان با تصریح بر این نکته که ما هرچه داریم از حوزه هاست، تصریح کردند: حضرت امام بر اساس مرجعیت توانست انقلاب را به پیروزی برساند، مرحوم آیت الله کاشانی نتوانست کاری بکند و مظلوم هم واقع شد، لکن امام با تکیه بر مرجعیت به میدان آمد و انقلاب به ثمر نشست؛ در عراق می بینیم مرجعیت چه کارهای مهمی انجام می دهد و چه مشکلاتی را حل می کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز داشتند: باید مراقب باشیم این مساله هم ادامه پیدا نکند و نباید اجازه دهیم عده ای بین نظام، حوزه ها و مرجعیت فاصله بیندازند؛ همه باید در کنار هم باشیم.

Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار مسئولان آستان قدس رضوی
0 0 3768 750

دیدار مسئولان آستان قدس رضوی

0 0 3768

دیدار مسئولان آستان قدس رضوی با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار رؤسای دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور
0 0 4131 413

دیدار رؤسای دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور

0 0 4131

دانشگاه باید کانون دانش و تقوا باشد

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رؤسای دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور، مسؤولیت دانشگاه ها و فرهنگیان کشور را بسیار مهم، حساس و دقیق دانستند.

معظم له با تاکید بر این که دانشگاه باید کانون علم، دانش و تقوا باشد، فرمودند: دانش بدون تقوا به جایی نخواهد رسید، ضربه هایی که می خوریم از عالمان و دانشمندان بدون تقوا است.

ایشان تصریح کردند: اگر خدای ناکرده دانشگاه فاسد باشد، دانشگاهیان و دانشجویان درست تربیت نخواهند شد، شما بدانید مسؤولیت سنگینی در پیشگاه خدای متعال و مردم این کشور دارید، بنابراین باید کاملا مراقب باشید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر این که شما باید نمونه ای از اخلاق حسنه باشید، فرمودند: کردار و رفتار معلم و استاد بیش از سخن او اثرگذار است، به همین دلیل باید به لحاظ رفتاری از هر نظر نمونه باشید.

ایشان یادآور شدند: اگر دانشگاه های ما در این جهت مشکل داشته باشند شاهد مشکلات بیشماری خواهیم بود؛ تعجب می کنیم از کسانی که به اهمیت تقوا در دانشگاه ها بی تفاوت هستند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: سعی کنید نفراتی که پرورش می دهید افراد با تقوایی باشند تا بتوانید دین خود را به این نظام و کشور ادا کنید.

ایشان با تاکید براین که عامل تقوا را در تمام برنامه های خود وارد کنید، فرمودند: شما از این راه می توانید سعادت دنیا و آخرت خود را تامین کنید.

معظم له در پایان اظهار داشتند: بنده به سهم خودم از شما تشکر و برای موفقیت تان دعا می کنم، ما حوزویان شما را افراد کلیدی و مهم در این کشور می دانیم؛ بنابراین ارزش کار خود را بدانید و تمام همت خود را بکار گیرید تا در سایه امام زمان(عج) در انجام رسالت خود موفق باشید

تاریخ انتشار: « 1398/04/19 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار حجت الاسلام والمسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه
0 0 3929 358

دیدار حجت الاسلام والمسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه

0 0 3929

قدردانی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از فعالیت های مرکز خدمات حوزه های علمیه

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین ربانی رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه و دیگر مسؤولان این مرکز،  با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد مسعود حضرت صاحب الامر(عج) فعالیت های مرکز خدمات را متنوع، متکثر و ارزنده و قابل تقدیر خواندند.

ایشان در ادامه با اشاره به مضیقه های مالی موجود در کشور و نهادهای حوزوی، بر لزوم اولویت بندی در اجرای طرح ها و برنامه ها تاکید کردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی همچنین خواستار توجه ویژه به برنامه های فرهنگی در کنار حمایت های مادی مرکز خدمات از طلاب و روحانیان شد و بر لزوم اطلاع رسانی کامل فعالیت های مرکز و خدمات انجام شده تاکید فرمودند.

معظم له ساده زیستی را یک اصل مهم در زندگی روحانیت دانست و تصریح کردند: هرچند امروز طلاب و روحانیان عزیز در تنگنا و شرایط سخت اقتصادی و معیشتی هستند، اما باید به سیره، روش و منش علمای سلف توجه کنند که در چه شرایطی تحصیل می کردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی داشتن نظم، پشتکار و اخلاص در نیت را به عموم طلاب و روحانیان توصیه و تاکید کردند که طلبه و روحانی که این سه عنصر مهم را نداشته باشد به جایی نخواهد رسید.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر از حضور جهادی طلاب و گروه های مردمی در کمک رسانی به سیل زدگان تجلیل کرده و انگیزه آنان را دینی توصیف کردند.

معظم له پرهیز از افراط و تفریط در حوزه ها را یک امر مهم قلمداد کرد و با بیان این که هرگونه اختلاف در حوزه مضر است، بر لزوم حمایت از نظام اسلامی تاکید کرد و فرمودند: ما از نظام حمایت کرده و می کنیم.

ایشان در پایان برای موفقیت مرکز خدمات با همۀ مشکلات طاقت فرسایی که دارند دعا کردند.

تاریخ انتشار: « 1398/01/31 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار اعضای ستاد مردمی رسیدگی به سیل زدگان استان قم
0 0 3474 690

دیدار اعضای ستاد مردمی رسیدگی به سیل زدگان استان قم

0 0 3474

ستادهای مردمی کمک به سیل زدگان در سراسر کشور تشکیل شود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار اعضای ستاد مردمی رسیدگی به سیل زدگان استان قم، سیل اخیر در مناطق وسیعی از کشور را ویرانگر، دردناک و در عین حال بی سابقه توصیف کردند و گفتند: ما در عمر خود چنین سیلابی در یک منطقه هم ندیده بودیم تا چه رسد به مناطق مختلف، به همین دلیل حجم تخریب ها و ویرانی نیز بی سابقه و زیاد است.

ایشان با تاکید بر این که صرف ابراز تاسف و همدردی با سیل زدگان کافی نیست و باید خود را جای آنها بگذاریم، فرمودند: سیل زدگان همه چیز اعم از خانه و کاشانه، احشام و سرمایه های خود را از دست داده اند و شرایط دردناکی را تجربه می کنند.

معظم له رسیدگی به نیازهای فوری، بازسازی مناطق سیل زده و نیز آسیب شناسی مشکلات سیل اخیر را سه موضوع مهم دانستند و گفتند: باید بررسی و آسیب شناسی دقیق و لازم صورت گیرد تا در آینده چنین مشکلاتی با این حجم از تخریب و ویرانی رخ ندهد.

ایشان تشکیل ستادهای مردمی برای کمک به سیل زدگان در استان قم را امری ارزشمند خواندند و گفتند: شایسته است این ستاد در دیگر مراکز استان ها نیز تشکیل شود تا با تقسیم کار و همدلی و همکاری مردم مشکلات سیل زدگان کاهش پیدا کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: البته سپاه، ارتش، بسیج و دولت همه در حد توان خود تلاش کرده و می کنند اما با توجه به حجم گسترده ویرانی ها و خسارات تا همکاری و بسیج عمومی نباشد مشکلات حل نخواهد شد.

ایشان تاکید کردند: افراد متمکن و خیرین و آحاد ملت هر کس در حد وسع و توان خود باید به فریاد سیل زدگان برسد.

معظم له افزودند: ما نیز در مرحله اول 250 میلیون تومان و در مرحله دوم نیز 100 میلیون تومان و بخش قابل توجهی کمک های غیر نقدی به سیل زدگان اهدا کرده ایم تا در این امر خیر سهیم باشیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی وقوع بلایای طبیعی همچون سیل را آزمونی برای همگان دانستند و گفتند: امیدواریم مردم همچون دیگر عرصه ها که در کارهای خیر پیشگام و همراه هستند، در این عرصه نیز ورود جدی داشته باشند و به کمک سیل زدگان بشتابند؛ ما به همه کسانی که در این راه پراهمیت گام برمی دارند از صمیم دل دعا می کنیم.

لازم به ذکر است پیش از این معظم له طی بیانیه ای مردم خیّر و نیکوکار را به کمک رسانی به سیل زدگان دعوت نموده و اعلام کردند که مقلدین ایشان مجاز هستند از یک سوم وجوهات شرعی خود نیز در این راه استفاده کنند.

تاریخ انتشار: « 1398/01/17 »
Makarem.ir 4 سال قبل
دیدار اعضای بسیج سازمان صدا و سیما
0 0 3350 969

دیدار اعضای بسیج سازمان صدا و سیما

0 0 3350

صدا و سیما مراقب نفوذ نااهلان باشد / فعالیت رسانه ای شاخه ای از امر به معروف و نهی از منکر است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای بسیج سازمان صدا و سیما، رسالت رسانه ملی را فرهنگ سازی صحیح و تبیین معارف اسلامی دانستند.

ایشان با بیان این که امروز تاثیری که رسانه ها در دنیا دارند از تاثیر سلاح های مختلف جنگی بیشتر است، گفتند: در دنیای امروز روی مسائل رسانه ای سرمایه گذاری فوق العاده ای می کنند؛ امروز یکی از کارهای صهیونیست ها این است که رسانه های مهم دنیا را در اختیار گرفته اند؛ در چنین شرایطی ما باید به رسانه ها بویژه رسانه ملی اهمیت فوق العاده ای بدهیم.

معظم له کار رسانه ای را شاخه ای از امر به معروف و نهی از منکر دانستند و با استناد به آیات 106 و 110 سوره آل عمران به تبیین دو شاخه عام و خاص امر به معروف  و نهی از منکر پرداختند.

ایشان گفتند: ما دو مدل امر به معروف و نهی از منکر داریم؛ یک نوع امر به معروف در حد گفتن و تذکر دادن به صورت صحیح و منطقی است؛ این شاخه رسالتی همگانی است و صدا و سیما و دیگر رسانه ها نیز در زمره همین موضوع هستند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: یک مرحله نیز که نیاز به کار فیزیکی و برخورد با متخلفان دارند وظیفه آحاد مردم نیست، بلکه وظیفه مسؤولان و دستگاه ها است که باید جلوی مفاسد را بگیرند.

معظم له در ادامه با بیان این که صدا و سیما تشکیلاتی با شاخه و برگ های متعدد است، بر ضرورت توجه بیش از پیش متولیان صدا و سیما در تهیه و تولید برنامه ها تاکید کردند و گفتند: هرگونه غفلت باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

ایشان مراقبت نسبت به نفوذ نااهلان را به مسؤولان صدا و سیما توصیه و تاکید کردند: خدا نکند افراد نفوذی در صدا و سیما نفوذ کنند، باید مراقب نفوذی ها بود، نفوذی ها ممکن است کارهایی بکنند که نتیجه آن تضعیف نظام اسلامی باشد.

معظم له بر لزوم درس گرفتن از اتفاقات گذشته در ماجرای نفوذ تاکید کردند و بیان داشتند: نفوذی ها بویژه در پست های حساس که با اموال و بیت المال سرو کار دارد ضربه های سختی می زنند؛ متاسفانه گاهی وقتی با خبر می شوند که کار از کار گذشته است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز کردند: باید قبل از این که نفوذی ها ضربه بزنند مراقب شان بود مثل همان مسؤولی که در یکی از بانک های مهم کشور قرار گرفت و بعد از آن همه اختلاس از کشور فرار کرد و دست هیچ کس به او نمی رسد.

ایشان بهره گیری از ابزارهای نوین و تکنولوژی های روز را به دست اندرکاران صدا و سیما توصیه کردند و افزودند: صدا و سیما باید آخرین تکنولوژی ها را در اختیار داشته باشد تا از دنیا عقب نماند.

معظم له فرهنگ سازی برای مسائل ارزشی و دینی را رسالت دیگر رسانه ملی عنوان کردند و گفتند: صدا و سیما باید با روش های غیر مستقیم و جذاب در صدد ترویج و تبیین مسائل دینی و اسلامی باشد.

ایشان اضافه کردند: تمامی برنامه های صدا و سیما و حتی برنامه های طنز و سرگرمی نیز باید هدف را دنبال کند و می توان همین برنامه ها که هزینه زیادی هم بابت تهیه و تولید آن خرج می شود را به برنامه هایی آموزنده تبدیل کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به گسترش فضای مجازی، گفتند: رسانه ملی باید پادزهری برای فضای مجازی باشد و به گونه ای برنامه ریزی کند که تخریب ها و هجمه های صورت گرفته در این فضا کم اثر و بی اثر شود.

ایشان رصد و شناسایی نقشه های دشمن و برنامه ریزی هدفمند برای مقابله با این نقشه ها را به دست اندرکاران رسانه ملی توصیه و تاکید کردند: توجه شما به نوجوانان و جوانان باید بیش از دیگر مقاطع سنی باشد، دشمن در حال برنامه ریزی برای انحراف نسل جوان جامعه است، صدا و سیما در برنامه هایی که برای این مقاطع سنی تهیه و تولید می کند باید بیش از پیش مراقب باشد.

تاریخ انتشار: « 1397/11/24 »

Makarem.ir 5 سال قبل
دیدار اعضای هیأت مدیره انجمن مبارزه با سرطان
0 0 2904 326

دیدار اعضای هیأت مدیره انجمن مبارزه با سرطان

0 0 2904

کمک به درمان بیماری سرطان را در اولویت قرار دهید

حضرت آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای هیأت مدیره انجمن مبارزه با سرطان کشور، با اشاره به هزینه های بالای درمان بیماری سرطان در کشور، خواستار اختصاص بودجه مناسب از سوی دولت برای این موضوع شد.

ایشان تصریح کردند: هرچند دولت در شرایط سخت مالی قرار دارد، اما پیشنهاد ما به دولت این است که بیماری سرطان را در اولویت تخصیص بودجه قرار دهند و به این موضوع توجه کنند، زیرا بیماری سرطان گسترش پیدا کرده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز کردند: خیرین محترم نیز خوب است بخشی از سرمایه خود را در مسیر درمان بیماران مبتلا به سرطان بکار گیرند.

ایشان احساس وظیفه کردن در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی را یک اصل مهم عنوان کرد و فرمودند: در خصوص مسائل اجتماعی دو مساله مهم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق و به موقع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معظم له پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و فرمودند: با توجه به هزینه های بالای درمان بیماری سرطان باید برنامه ویژه ای در خصوص پیشگیری از این بیماری تدوین شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید طب سنتی ابزاری برای افراد غیرمتخصص شود، ابراز داشتند: نباید شرایط به گونه ای باشد که هر فردی بدون این که صلاحیت های لازم را داشته باشد و صرفا چون یک یا چند کتاب خواند بیاید دستور درمان بدهد.

ایشان در پایان فرمودند: امیدواریم با لطف خداوند و در سایۀ تدبیر و تلاش بتوانیم این بیماری را مهار کرده و ضایعات ناشی از آن را به حداقل برسانیم.

Makarem.ir 5 سال قبل
تذکر معظم له به رئیس و هیات رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
0 0 2626 44

تذکر معظم له به رئیس و هیات رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

0 0 2626

تذکرآیت الله مکارم شیرازی به رییس وهیات رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

در زمانی قرار داریم که ابزار زمینه ساز مشکلات اخلاقی از هر زمانی گسترده تر است، بنابراین باید مراقب بود که مشکلات اخلاقی به حوزه های علمیه سرایت نکند .

Makarem.ir 5 سال قبل