رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

تعظیم شعائر

ویدئو 26

پویش عهد اربعینی
0 0 4025 60

پویش عهد اربعینی

0 0 4025

در این پویش از مؤمنین دعوت می شود از فرصت چهل روزه عاشورا تا اربعین حسینی دعای عهد را بخوانند و با توجه به پاکی و صفای وجود کودکان خردسال آنها را با خود همراه نمایند تا خداوند نظر عنایتی بفرمایند.

مراحل اجرای طرح

  1. علاقه مندان به شرکت در این پویش می توانند با مراجعه به صفحه اختصاصی پویش به نشانی https://landing.makarem.ir مشخصات خود را در کادر مورد نظر درج نمایند تا خادمان حرم سید الشهداء علیه السلام به نیابت از آنها زیارت انجام دهند.
  2. روز بعد از ثبت مشخصات، پیام کوتاهی شامل اعلام انجام زیارت نیابتی و لینک تصویر ارسالی شما در قابی که در دستان خادمان حرم سید الشهدا علیه السلام می باشد ارسال خواهد شد.
  3. تمامی تصاویر ارسالی در صفحه اینستاگرام #عهد_اربعینی و تصاویر منتخب در صفحه اینستاگرام اصلی پایگاه به نشانی makarem.ir_fa قرار خواهد گرفت.
  4. در روز اربعین به قید قرعه هدایای نفیسی به پنج خانواده شرکت کننده در این پویش اهدا خواهد شد.
Makarem.ir 1 سال قبل
حجاب اجباری
0 0 6924 570

حجاب اجباری

0 0 6924

حجاب اجباری

زندگی خصوصی و عمومی

ما در مورد گناهان زندگی خصوصی مامور به تجسس نیستیم

ولی در مورد گناهانی که در ملا عام انجام می دهند مانند بی حجابی یا شرب خمر یا رشوه خواری هم مردم مامور به نهی از منکر می باشند و هم حکومت باید آنها را نهی از منکر کند

آیه شریفه « لا اکراه فی الدین » در مورد اصول اعتقادی و باطنی می باشد

ماشین حریم خصوصی نمی باشد

عده ای آگاهانه و ناآگاهانه می خواهند محرمات را مجاز کنند تا به اصل نظام اسلامی ضربه بزنند .

Makarem.ir 5 سال قبل
پویش عهد اربعینی
0 0 4560 60

پویش عهد اربعینی

0 0 4560

باسمه تعالی

امام صادق علیه اسلام می فرمایند: هر کس چهل صبح دعای عهد بخواند از یاوران حضرت قائم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود.

بحار الانوار ، جلد 99 ، صفحه 111

بیایید از روز عاشورا تا اربعین حسینی همراه کودکان خود به پویش قرائت دعای عهد جهت ظهور حضرت حجت (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و حل مشکلات بپیوندیم.

در این ایام خادمان حرم سید الشهداء علیه السلام نایب الزیاره کسانی خواهند بود که در این پویش شرکت می کنند و در پایان به پنج خانواده هدایایی تقدیم خواهد شد.

جهت پیوستن به این پویش می توانید به سایت makarem.ir مراجعه نمایید.

#پویش_عهد_اربعینی

Makarem.ir 2 سال قبل
روز قدس
1 0 5582 55

روز قدس

1 0 5582

یکی از سنت‌ها و ابتکارات مهم به یادگار مانده از امام همین روز قدس است.

آخرین جمعه ماه رمضان انتخاب شده است برای ابراز بیزاری در مقابل صهیونیست‌های اشغال‌گر.

ثابت کنند به دولت‌های استعماری که شما آبروی خود را می‌برید که حمایت بی‌قید و شرط می‌کنید از این دولت زورگوی بی‌منطق بی‌رحم متعصب لجوج.

چه روزی بهتر از جمعه ماه رمضان که ابراز احساسات کنند. فریادشان دنیا را تکان می‌دهد. این فریادها خیلی مؤثر است.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافی وداع اباعبدالله علیه السلام
0 0 5594 100

موشن گرافی وداع اباعبدالله علیه السلام

0 0 5594

موشن گرافی وداع حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با حضرت زینب سلام الله علیها با سبک ماسه

با همت واحد پویانمایی مرکز فناوری اطلاعات دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی

Makarem.ir 3 سال قبل
عزاداری سید الشهداء سلام الله علیه در شرایط کنونی
0 0 5238 239

عزاداری سید الشهداء سلام الله علیه در شرایط کنونی

0 0 5238

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به سوالات مردم در زمینه عزاداری سید الشهداء سلام الله علیه در شرایط کنونی

عاشقان ابا عبدالله علیه السلام نمی توانند از عزاداری چشم پوشی کنند، پس باید راه را برای این کار به صورت صحیح بگشاییم.

باید بگوییم اگر آنها تمام پروتکل های مربوط به عزاداری را رعایت کنند مانعی ندارد؛ مکان سرپوشیده نباشد، جمعیت و زمان جلسه محدود باشد و حضار از ماسک استفاده کنند...

Makarem.ir 3 سال قبل
عید غدیر
0 0 12921 117

عید غدیر

0 0 12921

عدم وصیت پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) درباره خلیفه بعد از خود!

پرسش : آیا عقلاً قابل پذیرش است که پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) بعد از خود کسی را به عنوان وصی و جانشین معرفی نکرده باشد ؟پاسخ اجمالی: این ادّعا آنقدر بی اساس است که حتی بزرگان اهل سنت در آن دچار تردید شده اند؛ دکتر احمد محمود صبحی می گوید: آیا می شود باور کرد پیامبر(ص) مردم را بدون تعیین رهبر و خلیفه بعد از خود رها کند؟ واگر بر فرض چنین باشد آیا به ذهن کسی خطور نکرد که از پیامبر(ص) سؤال کند جایگزین تو، و رهبر آینده چه کسی خواهد بود؟
ابن ابی الحدید می گوید: در شگفتم که آنان از چگونگی تجهیز پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و طریقه کفن و دفن ایشان سؤال می کنند، اما در مورد خلافت بعد از پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) سؤال نمی کنند و من نمی دانم در این رابطه چه بگویم؟

پاسخ تفصیلی:

این نسبت آنقدر واهی و بی اساس است که حتی برخی از بزرگان اهل سنت نیز در این مساله دچار حیرت و تردید شده اند، از جمله: دکتر احمدمحمود صبحی (نویسنده معروف مصری) در کتاب (نظریه الامامه لدی الشیعه الاثنی عشریه) می گوید: «آیا می شود باور کرد پیامبر (صلی الله علیه وآله) مردم را بدون تعیین رهبر و خلیفه بعد از خود رها کند؟ ( و اگر بر فرض چنین باشد) آیا به ذهن کسی خطور نکرد که از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال کند جایگزین تو، و رهبر آینده چه کسی خواهد بود؟ آنان که در مورد همه چیز ( به اصطلاح از سیر تا پیاز) از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال می کردند، حتی از مسائل دنیوی، مانند چگونگی باروری درخت خرما، و یا معالجه درد معده و امثال آن ....چگونه از پیامبر(صلی الله علیه و آله) در این مورد سوالی نکردند، در حالی که می دانستند پیامبر(صلی الله علیه و آله) انسان است و او نیز می میرد، زیرا قرآن به آنان گفته بود «اِنَّکَ مَیِّتٌ وَ اِنَّهُم مَیِّتُونَ»  (تو می میری و آنان نیز می میرند).
امّا شیعه پاسخ آن را یافته است، شیعه می گوید: چون مرگ پیامبر(صلی الله علیه و آله) نزدیک شد...» سپس دکتر صبحی حدیث غدیر و مسائل مربوط به آن را ذکر می کند.
همچنین ابن ابی الحدید می­گوید: در شگفتم از اینکه آنان از چگونگی تجهیز پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال می کنند، اما در مورد مسئله خلافتبعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال نمی کنند، در حالی که اهمیت زمامداری بیش از سوال در مورد کفن و دفن، و چگونگی نمازخواندن بر جنازه پیامبر(صلی الله علیه و آله) است، و من نمی دانم در این رابطه چه بگویم ؟»
امّا همانطور که دکتر صبحی اعتراف دارد شیعه پاسخ به این حیرت زدگی و تردید را یافته است زیرا با توجه به اهتمامی که قرآن به اصل امامت و حتی تعیین مصداق آن داشته است هرگز تصور نمی شود که نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) آن را نادیده گرفته و توجهی به آن نداشته باشد در حالی که بلافاصله پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آگاهان و خبرگان به مسائل سیاسی ضرورت آن را درک کرده، و تلاش کردند، رهبری برای حکومت اسلامی در نظر بگیرند، چنانچه کسانی که در سقیفه بنی ساعدهگرد آمدند هدفشان همین بود.
و از جمله افراد سرشناس عباس عموی پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود که چون مرگ را در چهره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مشاهده کرد ضرورت وجود خلافت و رهبری را درک کرده و از علی(علیه السلام ) خواست تا در این رابطه از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال کند.
چگونه ممکن است که مردم در آن زمان از چگونگی تجهیز و تدفین پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال کردند، اما از مسئله مهمتر که خلافت بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) است غفلت نمودند و یا غفلت ننموده ولی پیامبر(صلی الله علیه و آله) پاسخ آنان را نداد و تکلیف آنان را روشن نساخت؛ مردمی که این آگاهی را داشتند که خطرات زیادی حوزه اسلام را تهدید می کند و برای همین پیشنهاد دادند ارتش اسلام مدینه را تخلیه نکند، آیا نمی دانستند که لااقل همین ارتش موجود بدون رهبر اداره نمی شود؟ آنان این شعور را داشتند که فرماندهی جوانی را به بهانه بی تجربگی نپذیرند، اما این احساس را نداشتند که جامعه بدون رهبر اداره نمی شود.
پس نه پیامبر(صلی الله علیه و آله) از این موضوع غفلت داشته است، و نه مردم؛ چرا که حکومت، بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) از مهمترین مسائل، و از مسئولیت های بزرگ آن حضرت محسوب می شد، مسئله ای که خداوند بزرگ، به سرانجام رسیدن رسالت پیامبر را منوط به ابلاغ آن می داند: «یا ایُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ مَا اُنزِ لَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَمَا بَلَّغتَ رِسَالَتَه وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»:؛(ای رسول گرامی، آنچه به تو دستور داده شده، به انجام رسان، و اگر انجام ندهی بدان که رسالت پروردگار را انجام نداده ای، و خداوند تو را از مردم حفظ می کند) و تکامل دین و تمامیّت نعمت خود را، مرهون اجرای فرمان امام علی(علیه السلام) می داند. آنجا که می فرماید:
«اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاِسلاَمَ دِیناً»
پس با اندک تاملی می توان دریافت که به هیچ وجه پیامبر(صلی الله علیه و آله) در این رابطه سکوت ننموده است و ساحت مقدس آن حضرت از چنین نسبتی مبرّاست.

Makarem.ir 5 سال قبل
توصیه هایی به زائران اربعین
0 0 334317 331

توصیه هایی به زائران اربعین

0 0 334317

بسم الله الرحمن الرحيم

بحمدالله امسال استقبال از مراسم اربعين پرشكوه حسينى از هر سال بيشتر و پرشورتر است، اين مراسم نه تنها از نظر عدد شركت‌كنندگان در دنيا نظير ندارد، بلكه از نظر مسائل عاطفى فوق العاده گسترده و ايثارها و فداكارى‌ها بى‌نظير است.

براى برگزارى هر چه بهتر اين مراسم تأكيد مى‌كنم كه زوار عزيز امور زير را دقيقاً در نظر بگيرند:

1. نظم را در همه حال رعايت كنند كه سبب نجات از هر گونه حادثه ناگوارى است.

2. رعايت نظافت، سبب آبرومندى اين مراسم و نجات از انواع بيمارى‌هاست.

3. زوار عزيز وقت نماز را كاملاً رعايت كنند، چرا كه نماز ستون خيمه دين و شرط قبولى زيارت و همه اعمال است.

4. از ورود در عراق بدون پاسپورت و ويزا جداً بپرهيزند كه اين كار شرعاً جايز نيست و براى انجام زيارت مستحب هرچند بسيار مؤكّد باشد نمى‌توان مرتكب حرام شد.

5. همگى مراقب افراد ناتوان، بيماران، سالمندان و كودكان باشند و از هر گونه كمكى به آنان دريغ نكنند.

6. در اهداف اين قيام پرشكوه حسينى زياد بينديشند و روح و جان خود را با آن هماهنگ سازند.

7. ان شاء الله سعى كنند اين مراسم، انسان تازه‌اى از آن‌ها بسازد و هر گونه خلق و خوى بد و عمل نادرست را از خود دور سازند و با آب توبه روح و جان خود را بشويند.

8. از هر گونه اهانت به مقدّسات ديگران پرهيز كنند بخصوص اينكه گروه‌هايى از مذاهب گوناگون در اين مراسم شركت دارند.

9. زيارت خود را در كنار مرقد نورانى سالار شهيدان طولانى نكنند و جاى خود را به سرعت به ديگران بدهند تا در ثواب آنها نيز شريك باشند.

10. براى ظهور حضرت مهدى(ارواحناه فداه) و نجات همه كشورهاى اسلامى از شرّ اشرار و سعادت و سربلندى مسلمين دعا كنند.

Makarem.ir 5 سال قبل
آثار عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام
0 0 130361 99

آثار عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام

0 0 130361

امام صادق علیه السلام به مسمع بن عبد الملک فرمود: تو اهل بصره هستی آیا به زیارت امام حسین علیه السلام می روی؟

عرض کرد: نه. زیرا من انسان شناخته شده ای هستم و اگر چنین کنم با خبر می شوند و برای من مشکل ساز می شود.

حضرت سوال کردند: آیا برای او مجلس عزا می گیری و گریه هم می کنی؟

عرض کرد: آری.

در این حال هم امام صادق علیه السلام گریست و هم او.

بعد امام صادق علیه السلام به او بشارت دارد که هنگامی که از دنیا می روی آباء من بر بالین تو حاضر می شوند و به ملک الموت سفارش می کند که با تو با محبت و رأفت رفتار کنند.

Makarem.ir 8 سال قبل
ماه رجب
0 0 5941 392

ماه رجب

0 0 5941

کلامی پیرامون حلول ماه رجب:

در روایات اسلامی آمده است که ماه رجب ماه خداست و ماه شعبان ماه پیغمبر ص و ماه رمضان ماه امت است. در این ماه هشت روز تاریخی وجود دارد: اول ماه ولادت امام باقر علیه السلام است و دومِ ماه ولادت امام هادی علیه السلام، سومِ ماه شهادت امام هادی علیه السلام، سیزدهم میلاد امیر مؤمنان علی علیه السلام و پانزدهم وفات حضرت زینب سلام الله علیها است که در سنه ی 63 اتفاق افتاده است یعنی ایشان بعد از حادثه ی کربلا در سال 61 بیش از دو سال زنده نماندند، هجدهم وفات ابراهیم فرزند پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم، بیست و پنجم شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام و بیست و هفتم بعثت پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم است.

اهمیت این ماه را از تعقیباتی که بعد از نماز خوانده می شود (یا من ارجوه...) می توان دریافت کرد زیرا ما در این ماه بیشترین خیرات را از خداوند می خواهیم و می گوییم: ای خدایی که به اشخاصی که سؤال می کنند عنایت داری حتی به کسانی که از تو سؤال نمی کنند نیز چیزی می دهی و حتی به کسانی که تو را نمی شناسند نیز چیزی عنایت می کنی. ما از خداوند کل خیر دنیا و آخرت و رفع شر دنیا و آخرت را می خواهیم.

در اینجا این سؤال مطرح می شود که در یکی از فقرات این دعا می خوانیم: «و آمن سخطه عند کل شرّ» و این در حالی است که ما نباید از سخط خدا ایمن باشیم باید باید خائف باشیم و معنای خوف و رجا نیز همین است.

در پاسخ می گوییم: اولا «آمن سخطه» می تواند به معنای «ارجو» باشد یعنی «و ارجو الامن من سخطه عند کل شر»

دوم اینکه اضافه کنیم: «و آمن سخطه بفضله و کرمه عند کل شر» یعنی این را در تقدیر بدانیم هرچند در لفظ اضافه نمی کنیم.

به هر حال، این ماه، ماه عبادت و دعا است و باید از آن بهره ی کامل برد.

Makarem.ir 4 سال قبل
طریق عشاق
0 0 4857 264

طریق عشاق

0 0 4857

قطعه تصویری طریق عشاق با مداحی سید مجید بنی فاطمه

پیاده روی اربعین

کاری از گروه جهادی تبلیغی بلیغ

Makarem.ir 4 سال قبل
فلسفه پیاده روی اربعین
0 0 7439 484

فلسفه پیاده روی اربعین

0 0 7439

فلسفه پیاده روی اربعین در پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی به چرایی آن

Makarem.ir 4 سال قبل