رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

سخنرانی ها

ویدئو 19

ساده زیستی فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوست
0 0 2898 1595

ساده زیستی فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوست

0 0 2898

امروزه حجاب، بخشی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی شده است و در خارج از کشور، حجاب را جزئی از برنامه های نظام اسلامی می دانند‌

حضرت آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مجلس سوگواری که با حضور اقشار مختلف مردم، علما و روحانیون در مدرسه امام امیرالمؤمنین علیه السلام برگزار شد، به تبیین فضائل و مناقب حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها پرداختند.

ایشان با بیان این که از اوایلی که مجلس فاطمیه را برگزار می‌کردند، متعهد بود به ذکر فضائل آن حضرت در روز شهادتشان بوده اند، یادآور شدند: در کتاب «زهرا سلام الله علیها؛ برترین بانوی جهان» چهل حدیث دربارۀ فضائل فاطمۀ زهرا سلام الله علیها بر اساس منابع معتبر عامه آورده‌ایم.

معظم له به ذکر اسامی حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها پرداخته و وجه تسمیه و معنای هر کدام از آنها را بر شمرده و اظهار داشتند: اینکه به حضرت، زهرا، فاطمه، صدیقه، طاهره، مبارکه، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و بتول می گویند، تنها صرف یک نام نیست، بلکه هر کدام بار معنوی خاصی دارد.

ایشان با اشاره به حدیث «ان الله یغضب لغضبک یا فاطمه و یرضی لرضاک» افزودند: همگان دنبال رضایت خدا هستند، اما این روایت بیانگر آن است که رضایت فاطمه، مقدمۀ رضایت خداست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه بیانات خویش به یکی دیگر از ابعاد زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره کرده و افزودند: مسئلۀ مهمی که در زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها متجلی است، سادگی و ساده زیستی حضرت است، به گونه ای که در مراسم عروسی خود، پیراهن خود را به شخص فقیر می دهد و همیشه در پی کمک به دیگران است.

ایشان بر الگوگیری از زندگانی آن حضرت تأکید کرده و افزودند: تمام زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها درس عبرت و برنامه زندگی است. امروزه مشاهده می کنیم که برخی در مراسم های عروسی خود چندین نوع غذا تدارک می بینند در حالی که در مراسم ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها، پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم با فروش زره امیرمؤمنان علیه السلام، مقداری حلوا درست کرده و همان یک نوع غذا، ولیمۀ ازدواج آن دو بزرگوار بود.

معظم له مسئلۀ شهادت آن حضرت را نیز درس و عبرت برای مسلمانان دانسته و افزودند: حوادثی که منجر به شهادت آن حضرت گردید، نشان داد که حضرت برای حفظ جایگاه ولایت و امامت حاضر است ضربات دشمن را نیز متحمل شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ذکر داستان حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر فرد نابینا گفتند: برخی نسبت به مسئلۀ حجاب بی اعتنا و بی تفاوت شده اند، در حالی که حجاب اسلامی، نشانة عظمت زن مسلمان است.

ایشان با اشاره به اینکه دولت باید خود در مسئلۀ حجاب پیش قدم شود و حجاب را از مجموعۀ کارکنان و ادارات خود آغاز کند، افزودند: امروزه حجاب، بخشی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی شده است و در خارج از کشور، حجاب را جزئی از برنامه های نظام اسلامی می دانند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان بیانات خویش برای آزادی و پیروزی مردم مسلمان غزه و همچنین توفیق مسئولان دولتی برای حل مشکلات تورم و گرانی شدید و اشتغال و مسکن جوانان دعا کردند.

Makarem.ir 96 روز قبل
حجاب اجباری
0 0 6835 570

حجاب اجباری

0 0 6835

حجاب اجباری

زندگی خصوصی و عمومی

ما در مورد گناهان زندگی خصوصی مامور به تجسس نیستیم

ولی در مورد گناهانی که در ملا عام انجام می دهند مانند بی حجابی یا شرب خمر یا رشوه خواری هم مردم مامور به نهی از منکر می باشند و هم حکومت باید آنها را نهی از منکر کند

آیه شریفه « لا اکراه فی الدین » در مورد اصول اعتقادی و باطنی می باشد

ماشین حریم خصوصی نمی باشد

عده ای آگاهانه و ناآگاهانه می خواهند محرمات را مجاز کنند تا به اصل نظام اسلامی ضربه بزنند .

Makarem.ir 5 سال قبل
فاطمیه سال 1399
0 0 5005 1430

فاطمیه سال 1399

0 0 5005

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها که در مدرسه امام امیرالمؤمنین علیه السلام با حضور جمعی از علما، اساتید و فضلای حوزه و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، فرمودند: مردم باید از مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها الگو بگیرند؛ عزاداری به جای خود، اما الگو گرفتن از این اسوه بزرگ یکی از اهداف جلسات و مراسم های عزاداری است.

معظم له با تأکید بر ضرورت تبیین فضائل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به گونه ای که قابل الگوبرداری باشد، ادامه دادند: هدف نخست از برگزاری مجالس عزاداری، تربیت نفوس و آمادگی افراد برای پیمودن مسیر تقرب به خداوند و دومین هدف بیان راه حل گرفتاری ها و مشکلات اجتماعی است.

ایشان با تبیین گوشه ای از فضائل حضرت صدیقة طاهره سلام الله علیها، اسناد حدیث شریف کساء را از دیدگاه کتب شیعی و اهل سنت مورد اشاره قرار داده و اظهار داشتند: اجمال مسأله حدیث کساء و خمسه طیبه و نزول آیه مبارکه تطهیر در کتب مختلف مورد قبول واقع شده است، اما در جزئیاتش اختلاف هایی وجود دارد و به گمان بنده برخی تعصبات نگذاشته است تا برخی راویان، حقیقت را نقل کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بیان آیه تطهیر فرمودند: مراد از پاکی از «رجس» در این آیه شریفه، پاکی از هرگونه گناه بوده و به بیان دیگر حاکی از عصمت اهل بیت علیهم السلام است؛ ما باید آن فضائلی که این خمسه طیبه را به این جایگاه رفیع رسانده است را مورد توجه قرار دهیم و تلاش کنیم به آنها عمل داشته باشیم.

ایشان خاطرنشان کردند: کتابی را با عنوان «فاطمه برترین بانوی جهان» می نوشتم و تصمیم گرفتم 40 حدیث درباره فضائل و احوال ایشان بنویسم؛ هنگامی که به تحقیق مشغول شدم مشاهده کردم که هر 40 حدیثی که در باب فضائل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به دنبال آنها بودم، در کتب اهل سنت ذکر شده است.

معظم له در ادامه به بیان مسائل و مشکلات اجتماعی مردم پرداخته و فرمودند: از جمله مشکلاتی که مردم دارند و به صورت مرتب بیان می کنند و می خواهند که ما آنها را به مسؤولان تذکر دهیم، مسأله گرانی فوق العاده ای است که در میان جامعه وجود دارد. امروز حقیقتاً عده ای از مردم کارد به استخوانشان رسیده و برخی دیگر نیز بخاطر وجود بیماری کرونا کار و درآمد خودشان را از دست داده اند و با هزینه های بالای زندگی مواجه شده اند؛ افزون بر این بسیاری از مردم که شاغل هستند نیز درآمد محدودی دارند و با این درآمد محدود پاسخگوی هزینه های زندگی نیستند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یکی از مشکلات و چالش های مهم کشور که زمینه ساز گرانی های افسارگسیخته شده است را مسأله «از بین رفتن تولید» توصیف کرده و تصریح کردند: اگر تولید نباشد، اقتصاد در هم می شکند؛ امروز تولید بخاطر عملکرد بانک ها از بین رفته است؛ این بانک ها با آن سودهای کذایی و جریمه های تاخیر آنچنانی، بلایی برای تولید محسوب می شود. همۀ دلسوزان نسبت به بانک ها و عملکردشان تذکر می دهند، اما تا بحال کسی نتوانسته جلوی آنها را بگیرد و بانک ها نیز به همان شکل به رویه خود ادامه می دهند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی «عدم نظارت» را دومین عامل زمینه ساز مشکلات و گرانی ها دانسته و تأکید کردند: گاهی از اوقات می شنویم که کامیون های قاچاق از کانال های رسمی همچون گمرک جلوی چشم مسؤولان وارد می شود؛ این چه نظارتی است؟ آیا نظارت اینگونه است که کامیون های قاچاق بدون مانع وارد کشور شود؟

ایشان با بیان اینکه بی انصافی برخی کسبه سومین عامل تشدید گرانی ها و مشکلات معیشتی مردم است، افزودند: برخی از کسبه جنس ها را هر روز به یک قیمتی ارائه می دهند یا می گویند باید تلفن بزنیم و بپرسیم نرخ ساعت فعلی چه مقدار است تا با شما حساب کنیم! برخی دیگر نیز جنس را امروز فروخته اند و بیعانه هم دریافت کرده اند، اما موقع تحویل جنس دبه در می آورند و می گویند باید قیمت امروز را بدهید!

معظم له تصریح کردند: این سه عامل دست به دست همدیگر داده و اوضاع اقتصادی را خراب کرده است و اگر مسؤولان می خواهند وضعیت را بهبود ببخشند باید ابتدا بانک ها را مهار کرده، سپس نظارت خود را بر ورود و خروج سرمایه ها تقویت کنند و همچنین کارهای فرهنگی انجام دهند.

معظم له با اشاره به اینکه حل مشکلات معیشتی و مهار گرانی ها مستلزم عزم جدی از سوی مسؤولان است، تأکید کردند: تا عزم جدی نباشد مشکلات حل نخواهد شد.

1399/10/28

Makarem.ir 3 سال قبل
گرانی و قاچاق
0 0 5106 223

گرانی و قاچاق

0 0 5106

داد مردم از گرانی ها و تورم بلند است. واقعا عده ای از مردم فریاد می زنند؛ دولت از یکسو گران می کند و برخی از مردم هم از سوی دیگر.

با توجه به وضعیت نابسامان و بغرنج بازار گوشت، در تهران تعدادی از مراکز و رستوران ها به دلیل گرانی ها تعطیل شده اند، این وحشتناک است!

دست های مافیایی وحشتناکی برای قاچاق در کار است؛ خطاب به رییس جدید قوه قضاییه، می گوییم شما با آن شجاعتی که دارید، آستین را بالا بزنید و با دو چیز شدیدا مبارزه کنید، نخست قاچاق گوشت و گوسفند، دوم سوء استفاده های کلانی که صورت می گیرد.

در خبرها آمده بود که یک نفر با همدستی افرادی در یک بانک، 500 میلیون دلار ارز 4200 تومانی برای واردات گرفته و تمام آن را در بازار به فروش رسانده است! چه کسی است که این طور جرات می کند؛ معلوم می شود که تنها نیست و عده ای همدست دارد؛ قوه قضاییه باید با این دو گروه شدید مبارزه کند.

قوه قضاییه با درایتی که دارد با ریشه های این مسائل برخورد کند، با گرفتن یک کاسب و تاجر جز مشکلی حل نخواهد شد، اینها مبارزه با معلول است، باید سراغ علت اصلی رفت.

با شجاعتی که در آقای رئیسی سراغ داریم امیدواریم با دقت و سرعت و به صورت جداگانه به این مساله رسیدگی کنند تا جلوی این سوء استفاده ها گرفته شود.

تاریخ انتشار: « 1398/02/11 »

Makarem.ir 4 سال قبل
توصیه هایی به زائران اربعین
0 0 334238 331

توصیه هایی به زائران اربعین

0 0 334238

بسم الله الرحمن الرحيم

بحمدالله امسال استقبال از مراسم اربعين پرشكوه حسينى از هر سال بيشتر و پرشورتر است، اين مراسم نه تنها از نظر عدد شركت‌كنندگان در دنيا نظير ندارد، بلكه از نظر مسائل عاطفى فوق العاده گسترده و ايثارها و فداكارى‌ها بى‌نظير است.

براى برگزارى هر چه بهتر اين مراسم تأكيد مى‌كنم كه زوار عزيز امور زير را دقيقاً در نظر بگيرند:

1. نظم را در همه حال رعايت كنند كه سبب نجات از هر گونه حادثه ناگوارى است.

2. رعايت نظافت، سبب آبرومندى اين مراسم و نجات از انواع بيمارى‌هاست.

3. زوار عزيز وقت نماز را كاملاً رعايت كنند، چرا كه نماز ستون خيمه دين و شرط قبولى زيارت و همه اعمال است.

4. از ورود در عراق بدون پاسپورت و ويزا جداً بپرهيزند كه اين كار شرعاً جايز نيست و براى انجام زيارت مستحب هرچند بسيار مؤكّد باشد نمى‌توان مرتكب حرام شد.

5. همگى مراقب افراد ناتوان، بيماران، سالمندان و كودكان باشند و از هر گونه كمكى به آنان دريغ نكنند.

6. در اهداف اين قيام پرشكوه حسينى زياد بينديشند و روح و جان خود را با آن هماهنگ سازند.

7. ان شاء الله سعى كنند اين مراسم، انسان تازه‌اى از آن‌ها بسازد و هر گونه خلق و خوى بد و عمل نادرست را از خود دور سازند و با آب توبه روح و جان خود را بشويند.

8. از هر گونه اهانت به مقدّسات ديگران پرهيز كنند بخصوص اينكه گروه‌هايى از مذاهب گوناگون در اين مراسم شركت دارند.

9. زيارت خود را در كنار مرقد نورانى سالار شهيدان طولانى نكنند و جاى خود را به سرعت به ديگران بدهند تا در ثواب آنها نيز شريك باشند.

10. براى ظهور حضرت مهدى(ارواحناه فداه) و نجات همه كشورهاى اسلامى از شرّ اشرار و سعادت و سربلندى مسلمين دعا كنند.

Makarem.ir 5 سال قبل
عاقبت امر ملاک است
0 0 4777 439

عاقبت امر ملاک است

0 0 4777

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله):
حدیث اخلاقی امروز ما حدیثی است از وجود خاتم الانبیا حضرت محمد(صل الله علیه و آله) در نهج الفصاحه:
شاخه ای در راه بود و مردم را اذیت می کرد شخصی آمد و آن را برطرف کرد به واسطه ی همین کار بهشت بر او واجب شد 
سوال: انسان وضعیت مختلف دارد؛ با وجود حالات بعد او که گاها در معصیت بوده باز بهشت بر او واجب شده؟
ملاک وضعیت پایان کاری افراد است نگوئید یک کار کوچک مثل این سبب می شود بهشتی شود و در اعمال ما بقی عمر آزاد است.
یک مسئله مهم دیگر تمسک برادران اهل سنت است در قرآن آمده رضی الله عنه و رضوا عنه حالا طلحه و زبیر آتش جنگی در بصره افروختند و چندین هزار نفر را کشتند آیا باز هم رضی الله عنه و رضوا عنه؟ 
ملاک حال فعلی اشخاص است پس هم جواب این روایت داده شد هم بحث بعضی از برادران مطرح می کنند و به عدالت صحابه معتقد می شوند که همین مشکلاتی برای آنها بوجود می آورد.

Makarem.ir 5 سال قبل
مهم ترین مسائل اربعین
0 0 3615 55

مهم ترین مسائل اربعین

0 0 3615

از مسائل مهم این است که مراسم اربعین را سیاسی و جناحی نکنند و از شعارها و عکس های متفرقه بپردازند و به تبلیغ این شخص و آن شخص نپردازند و در مجموع کاری کنند که این مراسم باشکوه و عظیم از هر نظر خالص باشد.

از مردم ایران هم می خواهیم که در مراسم شهادت امام رضا(علیه السلام) نیز که مردم عراق به مشهد می آیند، از آنها میزبانی شایسته داشته باشند.

Makarem.ir 6 سال قبل
سیاه نمایی
0 0 25989 129

سیاه نمایی

0 0 25989

از دیگر ابزار جنگ روانی سیاه نمایی کردن است که کشور را مانند یک ویرانه معرفی می کنند، ویرانه معرفی کردن کشور بی انصافی است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که مأیوس کردن مردم با سیاه نمایی کاری غلط است، ابراز داشتند: کارهای زیادی شده که آن ها هم باید دیده شوند، امروز در عرصه های گوناگون نسبت به گذشته پیشرفت کرده ایم که قابل مقایسه نیست، زمین های زیادی زیر کشت رفته، سدهای فراوانی ساخته شده، دانشگاه ها توسعه بسیار پیدا کرده، تعداد بیمارستان ها نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، جاده های فراوان و رساندن آب و برق و گاز به همه شهرها و اکثر روستاها اینها قابل انکار نیست.

ایشان افزودند: نامه ای در چند صفحۀ طولانی به رهبر انقلاب نوشته بودند که جز سیاه نمایی در آن نبود، کشور را یک ویرانه به تمام معنا معرفی کرده بود، اینها بی انصافی است و مایۀ بدبینی و یأس مردم می شود.

معظم له با اشاره به امنیت بسیار بالای کشور و پیشرفت های دفاعی عنوان کردند: امنیت ایران در دنیا کم نظیر است، خوشبختانه قدرت دفاعی ما روز به روز بیشتر می شود که اگر نبود معلوم نمی‌شد که دشمن با ایران اسلامی چه می کرد؛ بنابراین سیاه نمایی افتخار نیست و اگر کسی نقد می‌کند باید راه حل هم ارائه دهد.

Makarem.ir 6 سال قبل
عربستان؛ مهد تروریست ها
0 0 3424 103

عربستان؛ مهد تروریست ها

0 0 3424

ریشه تکفیری ها، خشونت ها، آدم کشی ها و داعش و غیر داعش در عربستان سعودی بوده و جای تردید نیست که ریشه اصلی این اتفاقات در این کشور است و بر اساس تعلیمات محمد بن عبدالوهاب این کارها را انجام می دهند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: حال که این گروه ها و افراد در این کشور پرورش یافته اند، عربستان گروهی را به عنوان مبارزه با تروریسم تشکیل داده است؛ در حالی که باید با خود مبارزه کند.

Makarem.ir 6 سال قبل
تشریفات عقد ازدواج
1 0 6067 65

تشریفات عقد ازدواج

1 0 6067

یکی از شاخه های مردم آزاری این است که دامن می زنند به تشریفات عقد ازدواج و عروسی که سبب می شود عده ای از جوانان نتوانتد ازدواج کنند؛ مهریه های سنگین، جهیزیه های سنگین، تشریفات مجالس جشن سنگین.

یک عده نمی توانند از این مراسمات برگزار کنند مورد آزار قرار می گیرند و نمی توانند ازدواج کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله)

 

Makarem.ir 5 سال قبل
سیاه نمایی - 2
0 0 3838 202

سیاه نمایی - 2

0 0 3838

نباید فراموش کنیم کشور در شرایطی به پیش می رود که قدرتمندترین دولت‌ها با انقلاب اسلامی مقابله و مبارزه می کنند اما در برابر آن ها ایستاده ایم؛ نقد کردن به صورت سیاه نمایی و ویرانه نشان دادن مملکت درست نیست.

معظم له اضافه کردند: ویرانه نشان دادن و سیاه نمایی جنگ روانی دشمن است که نباید تسلیم آن شویم، دشمنان به وسیله رسانه های خود از لندن و آمریکا سیاه نمایی می کنند که کسی از داخل نباید به آن ها کمک کند، بسیاری از این مسائل دروغ و تهمت است؛ بنابراین جنگ روانی مسأله ای خطرناک و باید مراقب باشیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که فضای مجازی باید اصلاح شود، گفتند: نباید اجازه داد هرکس از فضای مجازی برای تخریب اشخاص و نهادها استفاده کند، باید برنامه ریزی شود تا مردم از منافع فضای مجازی بهره مند شوند اما از زیان های خطرناک آن در امان بمانند.

ایشان افزودند: نباید این فضا ابزار دست دشمن و افراد فاسد و مفسد برای سیاه نمایی، تهمت، افترا و دروغ شود، مردم هم تا چیزی در فضای مجازی می بینند فورا باور نکنند، باید بیدار و هوشیار بوده و تسلیم نقشه های دشمن نشویم تا بتوانیم در این دنیای پرغوغا که دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب کمرهمت بسته اند به پیشرفت های خود ادامه دهیم.

Makarem.ir 6 سال قبل
جنگ روانی
1 0 31212 119

جنگ روانی

1 0 31212

جنگ روانی

جنگ روانی گاهی از جنگ نظامی خطرناک تر است و یکی از مهم ترین ابزار آن فضای مجازی است.

Makarem.ir 6 سال قبل